onsdag 14 mars 2018

Tomatsådd 2018 + boktips


Mina chiliplantor är omskolade och pågång ute i förrådet (odlingsrummet/terapirummet). Vi är snart i mitten av mars och jag blev sugen på att så tomater. Eftersom jag ännu är förkyld, trött och allmänt utan energi så började jag med lite soffläsning...

Plockade fram boken "Alla fingrar gröna" som jag lånat av en kollega över vintern.

En bok av Johannes Wätterbäck och Theres Lundén, skribenterna bakom bloggen "Farbror Grön".

Läste bara två kapitel, om chili och tomater, sedan åkte fröpåsarna fram. Så roligt att kunna inspireras och samla energi för att få något uträttat.


Gillar bilderna i introt på boken.
Bilden på Johannes ser bara så avslappnande och skön ut, samtidigt som jag inte kan undgå att dra lite på smilet. Det är något i bilden, hur han bjuder på sig själv. Jag har träffat Johannes när han föreläste i Korsholm, en härlig personlighet. Det var ett riktigt trevligt möte!
Ni kan läsa/lyssna/se mera i inlägget (klick) 



I boken presenteras 36 vanliga grödor som alla har sitt eget kapitel. Dessutom kan man läsa om olika odlingsplatser, Jord & Näring, Förkultivering osv...

(borde verkligen skaffa hem den här boken så att jag slapp låna... Den är ju nästan ett måste i bokhyllan!)



Kapitlen är tydliga med rubriker och klara anvisningar steg för steg.
Sedan skadar det inte att varje gröda inleds med fina illustrationer.



Jag har 5 tomatsorter iår, alla anpassade för frilandsodling!
Jag har inget växthus utan odlar i stora krukor, konservburkar och direkt i odlingslådor.





Sådde följande i två tråg:

Busktomat 'Koralik' 6 frön
Busktomat 'Balkonzauber' 6 frön
Kruktomat 'Bitonto' 7 frön

Körsbärstomat 'Tiny Tim' 9 frön
Busktomat 'Ildi' 9 frön




Nu ska de få stå i lilla drivhuset här inne och gro där det är lite varmare innan jag flyttar ut dem i förrådet, där jag har växtbelysning och ca 15-18 grader.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Sofia sa...

Hej! Många bra tomattips där! Jag har sått ett gäng olika sorter i år och väntar med spänning på hur det ska bli. Jag bloggar på http://www.bobrabloggen.se du får gärna kika in! Tänkte fråga om du vill bli länkvän också?
Tack för en bra blogg!
Vänliga Hälsningar
Sofia

Anonym sa...

Så roligt att titta in här för här händer det! // Lotta

Malin sa...

Av de tomatsorter du sått är gula Ildi här en stor favorit. Så otroligt söt och god i
smaken. Men den är en rackare på tjuvar och att bilda blad i ändan av klasarna.
Agar man inte de bladen bildas inte många tomater.
Ska så mina tomatfrön nu i helgen, favoriterna plus några nya sorter som ska prövas.
Så mycke vinter vi har här ännu har jag inte haft så bråttomt, det lär inte bli någon tidig vår tyvärr, men som man längtar..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen