lördag 25 februari 2017

Förkultivering: FILM 1 av 2 delar

Såtiden är här!

Chili i blom en tid efter utplantering.

Vissa grönsaker som chili, paprika, tomater, purjo osv behöver lite längre uppdrivning än exempelvis kål- och bönplantor. Vissa kan tycka att det är lite knepigt att veta hur man ska gå tillväga, vilka frön som ska sås när och hur man tar hand om sin sådd för att få ett lyckat reslutat.

När det kommer till sådd av egna grönsaker och blommor så ska en del förkultiveras, en del kan man så på vintern och en del direktsår man på våren/försommaren/hösten.

Själv håller jag tillbaka lite med sådden inomhus. Jag har inget växthus eller annan ljus och skyddad plats dit jag kan sätta ut mina plantor i väntan på bättre väder, ifall de börjar vantrivas inne och våren är sen.. Chili och paprika har jag sått och snart ska tomaterna sås, men övriga väntar jag med ännu, åtminståne inomhus. Ute på friland är det en annan femma.

På bilden nedan är en lila grönkål och dill.
Båda är sådda direkt på växtplatsen på våren.
Dill kan man bra så mitt i vintern också och få en tidigare skörd på försommaren.
Grönkål kan man så direkt, men jag rekommenderar att driva upp plantor av alla kålsorter. Kålen är nämligen väldigt utsatt av kålmalens larver, som gärna smaskar i sig bladen. Större plantor är mycket tåligare och kan repa sig lättare ifall den blir angripna. När man odlar kål så ska den helst ha fiberduk över sig hela sommaren, och lyft bara på duken om du riktigt måste, så är chansen större att malens larver inte dyker upp.


Tillsammans med min kollega Fredrik Sandström (trädgårdsmästare och föreläsare på Sunds trädgård) har jag gjort en filmserie i två delar om förkultivering. Alternativ, material, jord och goda råd då man ska driva upp sina egna plantor.

Nedan kan du se filmen (den finns även på youtube HÄR).

Om ca 2 veckor kommer del 2 av filmen.
Då får ni höra mera om belysning, gödsel, skötsel och omskolning mm.

Nu ska jag ut i solskenet och djupsnö för att så grönsaker och blommor!!
Ha en fin helg!

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen