lördag 4 februari 2017

Om jag fick börja om från början...

Fredag igen, och jag är lite sen med mitt inlägg till veckans "Blommig fredag" som idag har temat: Om jag fick börja om från början... 

När vi skulle bygga vårat hus hade jag nyss fyllt 20 år och hade ingen direkt kunskap om trädgård. Intresse hade jag, men ingen erfarenhet utöver det jag hjälpt mamma med när jag bodde hemma. Trädgården planerade jag i lägenheten med bara en karta på tomten framför mig.

Jag har ju faktiskt gjort om en hel del i trädgården sen dess, men skulle jag helt börja om från början, skulle det antagligen se ganska annorlunda ut.

Jag gillar våran trädgård, men jag har inte alltid kännt mig lika nöjd som jag gör idag.

Vi kan ta hörnet på bakgården som exempel.



Bilden ovan är taget från grannens övervåning i augusti 2016.
Bara under 2014-2016 har jag helt grävt om anläggningen närmast (som fortsätter där häcken slutar), göra en ny rabatt mitt i gräset och anlägga ny rabatt + stengång intill huset.
Men innan var det bara gräs och ett igenväxt hörn!
Skulle jag ha hunnit "bo in mig" på tomten innan jag började gräva första gången, så hade det nog inte sett ut såhär. Men när man sett träd och buskar växa upp sedan 2004-2007 (åren de flesta planteringar skedde) så är det inte så enkelt att helt göra om, istället förbättrar man, förstorar och bygger vidare. Känner att jag varit rätt begränsad när jag vill göra om något, men vi har ändå lyckats skapa en trädgård som vi trivs i.
Nu skulle jag ALDRIG ens drömma om att börja om!

Klicka in på inlägget HÄR så får du se bilder av hörnet mellan 2005-2012 så att ni fattar vad jag menar.

2014 var det sååå igenväxt, klasespirea och rosenhallon hade spritt sig och tagit över... Det var helt kaos! Nu får ni klicka in er på följande inlägg HÄR så ser ni hur det så ut och vad vi gjorde åt saken!

Ja, men precis, vi grävde bort hela skiten och började om från början! Vi djupgrävde för att få bort alla grova rotstockar från buskarna och fyllde upp med ny jord. Det enda som blev kvar var manchurisk valnöt, en incarvillea och en bolltuja. Det man också kan se på bilderna här är att vi håller på att få grannar.
När jag gjorde hörnet på 2005 hade jag inte en tanke på att vi någongång skulle få grannar eller hur det skulle se ut från andra sidan. Häcken gick ju inte ens så långt!

När vi grävde om blev det väldigt tomt här i hörnet...
Min valnöt är kvar, och den har växt massor! Förhoppningsvis fortsätter den i samma stil, men det kan nog hända att jag måste hålla den tillbaka om den ser ut att trivas så bra som den gjort, de kan ju faktiskt bli extremt stora!
Istället för att vänta 10 år på att en fortsättning på granhäcken skulle växa till sig så bestämde vi oss för att plantera aroniahäck istället i kanten. Häcken slutade här eftersom anläggningen här i hörnet gjordes innan häcken planterades, och då hade jag inte en tanke på att lämna utrymme för den.
Det bryter av häcken lite, men det är ju också en helt avskild anläggning, så det fick bli så... Aronia blir också ganska stora, så jag är ganska aktsam med växtvalen här. Några astilbe och kryprips är planterade, men i övrigt är det bara bark ännu.

13.7.2016
15 augusti 2016
Skulle jag få ändra på något så skulle jag inte ha väntat i 12 år förrän stengången och rabatten här i norrhörnet av huset anlades! Jag skulle ha gjort det mycket tidigare!

Nu bildas slingrande gångar av gräs mellan anläggningarnas stenkanter.
Det var precis det jag var ute efter!
Ett flow... Något lite mer intressant än bara gräs!

Den stora stenen på bakgården (skymtar bakom valnöten) har barnen haft mycket nytta av. Det har varit både lek och picknick där. Själv har jag klättrat upp där för att fotografera vid flertal tillfällen.
Men den står såååå i vägen!
Den har verkligen begränsat mina planer vid flertal tillfällen, så jag önskar nästan att vi aldrig skulle ha placerat den där! Den var så stor, att den inte gick att lyfta med grävmaskin när vi jämnade ut tomten, därför blev den rullad hit (iställe för att spränga).
Om jag fick börja om från början, då hade inte stenen lämnat kvar på gården! Vi har ändå skogen full av stenar för barnen att klättra på!

Är ni nyfikna på hur det sett ut här så finns flera inlägg under etiketterna Trädgård 2004-2009 och trädgård 2008-2010. Jag började blogga 2012, så från det så finns alla år under egen etikett.

Vill ni läsa vad andra bloggare skrivit om temat?
(Klicka då här)

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

AnitasVäxtkraft sa...

Oj vilket jobb du lagt ned. Ser kanon fint ut!

Susie på Stjärnarve... sa...

Så underbart fint det har blivit - och så kul att du som tydligen var så vansinnigt ung när ni började har skaffat dig ett stort trädgårdsintresse! Men det krävs att man är ung för att orka med ett så omfattande "förnyande" av trädgården.
Själv hade jag en massa år på nacken när vi flyttade hit till Gotland och min nästan orörda tomt, men jag hade också en brinnande lust att utveckla min hobby och ett ganska så bra kunnande efter 30 år med trädgård i Stockholm. Så "trädgårdsjobbet" har gått över förväntan.....
KRAM
Susie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen