lördag 17 januari 2015

Mitt besök i Sandras trädgård del 1

Min vän Sandra har en jättefin trädgård som jag fotograferat flera gånger. Oftast har det varit i perioder när det sker så mycket som ska upp på bloggen, att det inte hunnit med här. Har gått igenom lite bilder här i datorn och kom över bilderna tagna hos Sandra vid flera olika tillfällen!
Därför tänkte jag muntra upp i vinterkylan och dela med mig av hennes kreativa trädgård!

Huset är byggt 1864 och har relativt stor trädgård. Hon har planerat bit för bit, anlagt och gjort om. De har bara bott i huset sedan 2010, så det är fortfarande under konstruktion. Men den tjejen har ideér! Sandra är trädgårdsmästare/florist och har ett öga för färg och form

Jag vill börja att visa hur det såg ut förra sommaren. Hon hade då fått en liten kille och hade händerna full om dagen. Men när hon hade händerna fria arbetade hon med att förverkliga sin drömträdgård!

De första fem bilderna är från juli 2013. Här är terassbygge på G och utformningen av rabatter och gräsmatta.


I trädgården under vattentornet finns mycket att utforska!




Min dröm, att ha stora träd där man kan binda upp hängmattan. Här har de två!
I framkanten kan man se hennes nyplanterade måbärshäck (Ribes alpinum).

Alva tillsammans med Sandra och lille Leon
I mitten av augusti (ca 1 månad senare) hade hade Sandra öppen trädgård, förstås var jag där med min kamera...

Nu har terassen fått tak och väggar. Väggar i form av inramade armeringsnät i hörnen där fram och hela bakväggen. Toppen för klätterväxter att ta sig upp i samtidigt som det ramar in terassen utan att ta bort för mycket av utsikten!


Nu hade hennes anläggning och den runda gräsmattan samt gräsgångarna framför huset blivit inramade med kantstenar.



Humle, Humulus lupulus
Rudbeckia och flockliljan Lilium 'Stargazer'

På bakgården har hon anlagt en ny köksträdgård och byggt ett litet växthus för gurkor, tomater, chili, paprika och vindruvor mm.





Det var rätt många som besökte Sandra. Det är alltid intressant att titta in i andras trädgårdar och inspireras. Själv tycker jag att en av de roligaste sakerna med trädgårdsintresset är när man får dela det med andra likasinnade! Det finns alltid så mycket att prata om.


Längtar till nästa sommar. Få se vad hon hittar på då?!

Snart kommer en till del, då får ni se hur hennes trädgård såg ut sommar/höst 2014! 

Kitty

3 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilken härlig trädgård! Tack för att dulåter oss följa med på ditt besök! :)

Unknown sa...

Men så häftigt!!!! Tack!! :D

Saragunmarie sa...

Vilken fin trädgård! Wow! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen