torsdag 10 december 2015

Julkalender: Lucka 10


I lucka nr.10 hittar vi idag hyacinter.

Hyacinter för mig är självklara vid jul, "nästan" lika självklara som Amaryllis.
Jag kan ibland få lite huvudvärk när hyacinten blommar om de är placerade för nära var jag ska sitta eller där jag hela tiden passerar. Därför satte jag dem iår på de nya vägghyllorna längst in i vardagsrummet. De blå tycker jag att har den starkaste doften, så de undviker jag. Jag är ju förstås mest förtjust i de vita, så det är ändå ett enkelt val. Jag tycker att de vita doftar minst, men de rosa är också mildare. Det finns en sort som kallas multiflora, och kommer med många smala stjälkar som blommar istället för en. De har också en mildare doft, enligt mig åtminstone. en trevlig variation.

Har plockat in lite metaller i vardagsrummet, här har jag små keramiska krukor målade i guld.

Så här enkelt är det att göra:

Lyft upp hela löken med jordklimpen ur krukan. Jag köpte en större med tre lökar i.

Skaka loss jorden och hjälp försiktigt med händerna för att lossa på rötterna, de är ofta snurrade i hela krukan. Men var försiktig, de är ganska sköra. (Jag rekommenderar tidningspapper/påse under)

Skölj rötterna under kran för att få bort all jord, så blir inte glaset smutsigt, placera sedan löken i glaset.
Mina hade massa rötter som var riktigt långa, därför kortade jag av dem för att de skulle passa i mina glas som är ganska låga.

Jag satte en liten skvätt vatten i bottnet av glaset som rötterna bara ligger och nuddar i.


Hyacinter med synliga rötter i glas från Wikholmform (hittas på Sunds).
Det är nu två veckor sedan jag satte mina hyacinter i glasvas. först nu satte jag en ny skvätt vatten, men bara så att bottnet knappt täcktes. Bilden innan är tagen för ett par dagar sedan, men nu är de helt utslagna.

När hyacinten är utblommad så är det bara att skära av blomstjälken och låta dem stå kvar. Då ser de ungefär lika ut som när de var i knopp.


Vilken växt är din favorit när du inreder hemmet inför julen?


Deltog du i gårdagens utlottning? HÄR hittar du den vinnande lotten!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen