söndag 24 juli 2016

Iris och okänd Astilbe

Jag har flera gånger försökt med irisar i mitt gamla stenparti, det spenparti som grävdes bort hösten 2012.
(Kolla HÄR och HÄR)
De hade det nog allt för torrt där. De blommade sällan och blev nästan mindre (eller dog ut) istället för att växa sig större. Jag tog förstås tillvara så mycket växter som möjligt innan rabatten grävdes upp. Jag planterade det mesta i "Mutterrabatten" som byggdes upp istället.
Efter att irisen repat sig på sin nya plats så har den blommat varje år!

Jag hade två olika vita 'Snow queen' och 'Butter and sugar'. Den som finns kvar borde vara den sistnämnda.

Iris 'Butter and Sugar'


Vacker, ståtlig och hög är den. Bra kombo intill franskt kungsljus som blommar i vitt och lila.
Irisen står rätt centralt i rabatten, och där passar den.


Förra året fyndade jag två stora krukor med Astilbe som var uppdrivna som jumboplantor.
Tror att jag betalade 3€/planta, gissar att man får sätta till en tia i normala fall. Dessa två var plantor som övervintrats från året innan. Sort och färg var okänd, men de gissade att de skulle bli röda. De stod i sina krukor hela sommaren, eftersom jag inte var 100% säker var jag ville plantera dem. Flera gånger hittade jag dem kruttorra när jag glömt att vattna. På hösten blev de nerplanterade.
Var ganska osäker om de skulle överlevt den tuffa vintern efter behandlingen de fått under sommaren.

Men visst! De är stora, fina och livskraftiga!
Till min stora överraskning blommar de dessutom i svagt rosa!
Mycket bättre än rött! Inget fel på rött, rött kan vara jätte härligt och mustigt, men rött går bara inte så väl hemma i min trädgård.



Den har otroligt vackra blommor.
Är riktigt nyfiken på att ta reda på vilken sort det kan vara!


Astilbe är en perenn som funkar rätt bra att plantera på såna här ställen som har markduk och bark som täckmaterial. Halvskugga är bäst för Astilbe, och det får de här, men mitt på dagen ligger den starkaste solen rakt på.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Är det denna astilbe jag fick av dig?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen