torsdag 7 juli 2016

Allium caerulea

Som ni sett så ruttnade/frös alla mina lökväxter bort i vintras. Verkligen ledsamt!
Speciellt när man hade sådant hav av tulpaner, allium och pärlhyacinter året innan (nästan alla år innan!).
Av de 80 nya lökar som sattes i höstas så kom en tulpan upp och dungen med den blå Allium caeruleum.


Kan inte förstå hur något så långt och smalt kan stå emot all den hårda vind och piskande regn som vi haft i sommar!
Jag är helt imponerad!
Några av dem har blivit lite sneda, men i övrigt växer de på som de ska och har börjat bilda sina små blå klot med massor av små blommor.
Trodde inte att den skulle bli såhär hög heller.
Nästa år kanske jag sätter några längre in i rabatten nu när jag vet hur de ser ut och hur de beter sig.



Azurlök, Allium caeruleum
Detta är de en av de två Allium sorter som blommat hos mig iår!
Sedan har jag ca 5 Allium sorter som bara försvann...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen