tisdag 2 augusti 2016

Påfågelöga på besök och utlottning!

Förra året var ju verkligen Påfågelögats år, men denna sommar var det Nässelfjärilen som cirkulerade på här först. Nu har jag även haft Påfågelögat i trädgården.

Vet inte varför, men jag ser en del av en Gnu eller Antilops ansikte med en stor rosett på huvudet när jag tittar på denna fjäril... Ser ni samma sak?


Lappstånds är en ståtlig perenn som blommar som bäst just nu.
Här är det alltid fest! Det vimlar av insekter av alla de slag.




Det finns så många små detaljer på fjärilvingarna!


Mitt inlägg om fjärilar och fjärilsväxter som publicerades för ett par dagar sedan hittar ni HÄR!
Där glömde jag att nämna Ligularia-släktet som en av fjärilsväxterna.

I inlägget jag länkade till här precis finns en bild på dagfjärilar. Ifall ni tar en titt på mina nya A4 kort på tavelväggen så kommer ni att märka likheten.
Jag hade nämligen hittat bilden på en sida där man kunde beställa hem vykort i A4. Och precis det gjorde jag! De kom redan i fredags, vilket bara var typ 2 dagar efter att jag klickade hem dem på nätet!


På kortet finns fjärilarna både i larvstadiet och som fullt utvecklad både med vingarna öppna och ihop. Namnen finns på svenska, finska och det vetenskapliga.

Är det flera än jag som gillar fjärilar?
Jag beställde nämligen två kort,
så det andra tänkte jag lotta ut bland mina läsare här!
Intresserad?

Skriv ditt namn och mailadress i kommentarsfältet och gärna vad du skulle göra med kortet, (bara för att jag är nyfiken..).

Tiden går ut på torsdag 4.8.16 vid midnatt.
Vinnaren kontaktas på fredag och därefter skickas kortet hem på posten.
(Får jag inget svar på en vecka går vinsten vidare till någon annan)


(inlägget är inget samarbete, utan helt på eget initiativ)
Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

6 kommentarer:

Nina sa...

Ååh, så ljuvligt fina kort!
Fjärilsinlägget gillade jag, tycker också om fjärilar.
Jag hoppas jag vinner ett, annars får du skriva varifrån du beställde dom ;)
Jag skulle sätta det i en svart ram och upp på gråa väggen i vardagsrummet.

Johanna sa...

Vilket fint kort! Skulle passa fint på min tavelvägg,har flera ramar som bara ligger och skräpar!

♥Min Eden♥ sa...

Japp, den kan jag tänka mig att vinna ;D

Anonym sa...

Fint kort. Det vill jag vinna 👍/ Lotta M

Meta sa...

Ja men du jag som älskar fjärilar i alla de former och slag. Här på kolonin har jag massor av olika så en karta vore ju toppen att se på.Jag ser att de står lite om varje jättebra.Har en bok men detta är ju helt klart bättre.de vore toppen att få chans att vinna den
Ha det got i veckan
Kram Meta
metacold@hotmail.com

Hantverkarglädje sa...

Vackra kort men vad jag skulle göra med dem vet jag inte just nu men använda till något skulle de alltid bli. Vad jag allra mest vill säga är vilken snygg vägg du har grejat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen