fredag 19 augusti 2016

Slingerstormhatt och klockvippa

Klätterstormhatten (även kallad "Darth Vader" och "mörka riddaren" här hos oss) växer på och har slagit ut i blom. Det sista i knoppstadiet, precis innan blomman öppnas ser ut som Darth Vader enligt mig, eller någon typ av riddar-/pansarhjälm... Skojiga grejer!


Och nej, jag har inte sprayat vatten med en sprayflaska för att få vattenstänk på blomman, jag fotograferade faktist när det småregnade! (Men det är ett bra sätt när man vill ha lite vattendroppar ifall det inte regnat)
Man ser tydligt på själkarna hur det dryyyyyper vatten.

Gillar hur den slingrar iväg långt utanför armeringsstödet och skapar stora klasar med blomknoppar.


Strax under har jag planterad Klockvippa. Denna kom utan namn, men den är väldigt lik 'Golden Zebra' som jag försökt få tag i hela säsongen!


Den trivs bäst när den inte står för soligt, eftersom den då blir blekare.
Jätte vackra mörka ådror i bladen.

'Golden zebra' köpte jag för två år sedan, men den klarade sig inte när vi hade sån svår vinter iår.
Nu håller vi tummarna att det blir mera trädgårdsvänligt kommande vinter. Jag vill inte komplettera lika mycket i blomrabatterna nästa år.


Ångrar lite att jag inte köpte tre plantor...



Vill ni se mer av denna rabatt så är det bara att skrolla runt på etiketten "Norrhörnet".

Nu är det dags att gå isäng. Imorgon är en ny arbetsdag!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så vacker, så cool!

Villrose sa...

"Darth Vader" var et passende navn på denne stilige planten! Jeg har både denne, og en hvit klatrehjelm, som minner mer om en flokk svaner...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen