torsdag 17 maj 2018

Tulipa 'Top Lips'

Ibland överraskar man sig själv!

På hösten köper man påsvis med vårlökar... På våren har man glömt vad man satt. Det är ju då överraskningarna kommer, som igår... Jag gick min dagliga runda i trädgården. Ibland går jag för att titta vad som vuxit eller om nåt börjat blomma och ibland för att checka så att jag inte haft katter på besök igen. Iår har jag haft typ 4 ställen i trädgården där de grävt och uträttat sina behov flera gånger, som tur inte i köksträdgården... ännu...

Ett av ställen är ett stenparti (min första rabatt här i trädgården), och givetvis mellan tulpanlökar och pioner... Ibland blir man bara så arg! Tänkte inte mer på vilka tulpaner de halvt grävt upp ett par gånger innan jag fick syn på denna igår! Det är den nya brokiga 'Top Lips'!


Det är bara en som växt sig så stor att den har knopp, de andra är typ 10 cm höga och kämpar på... Få se om de blev förstörda...

Jag tror inte att jag haft brokiga tulpaner innan. Det var verkligen en trevlig upplevelse såhär på våren när det ännu är rätt tomt i rabatterna.



Strax intill gruppen med tulpaner står min nya pion 'Festiva Maxima' som planterades förra året. Den hade nästan rötterna framme efter katternas framfart, så vi ska se hur den gillade det...


Bredvid Tulpanen som just ska börja blomma har jag en till pion, som tur har den fått vara ifred.


Trädgården har exploderat av grönska under den senaste veckan!

Jag har så mycket jag vill visa er, men har inte haft tid att skriva inläggen, men det kommer. En del saker känns som att de redan passerat och är för sent att visa här på bloggen, men så är livet. Våren är en bråd tid och jag har prioriterat trädgården före datorn.  ;)

Ha en fin dag!

Nu åker jag till jobbet.
Det är helt underbart att få jobba utomhus när vi har såhär vackert väder!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Fin tulpan. Och ja det går fort nu. Vi har haft väldigt varmt i nästan två veckor så allt, verkligen allt, kom på en gång.
//Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen