onsdag 9 maj 2018

Repanda - favorit barrväxten

Gräset håller på att bli grönt, under de två dagarna som gått efter att jag tog bilderna så har det ändrat jättemycket. Men något som är grönt hela tiden, det är de vintergröna växterna.

Jag har inte egentligen så många vintergröna växter, (om man bortser från vår 70 meter långa granhäck). En bolltuja, en smaragd tuja, en juniperus 'Mint julep' och min krypen Juniperus 'Repanda'.

Juniperus 'Repanda'

Man blir så glad på våren då snön smälter bort och det redan finns något som är grönt, då allt annat är grått och brunt...

Gillar hur den växt till sig och gått förbi stammen på mitt ympade aroniaträd.
'Repanda' är väldigt lågväxande, men topparna går lite uppåt. Det gör att det blir på något sätt mera liv i den. Växtxättet faller mig i smaken och gör växten användbar på lite olika typer av platser.



Gillar även hur vackert skogsgrön den är.


Växt har den gjort!
Jag planterade den sent på hösten 2012. På bilden nedan ser man storleken från hösten 2014. Växterna runtom har ändrat lite.. Nån Hosta har flyttat på sig och det fina Miscanthus 'Purple falls' gräset gick ut för ett par år sedan då vi hade en svår vinter. Kändes tragiskt, eftersom jag verkligen gillade det gräset. Det hann bli tre år gammalt och började få bra storlek på tuvan... Nu har den inte funnits i handeln efter det, så jag har inte kunnat skaffa någon ny.

4 oktober 2014

Imorgon är en ledig dag. Då ska jag minsann försöka uträtta något i trädgården, och eventuellt på odlingslotten.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen