torsdag 31 maj 2018

Trädgårdsfilm - maj 2018


Idag tänkte jag bjuda på en film från ett par dagar tillbaka då jag gick en sväng i trädgården.
Några stillbilder var jag bara tvungen att sätta upp ändå.

Vi börjar med min alpklematis som klipptes ner förra våren, men hann under säsongen växa upp i min port ändå. (Ni hittar bild på det inbäddat i ett inlägg här). Nu blommar den riktigt mycket! Den är lite vild i formen, eftersom det är ett litet draghål här och plantan växte snabbare än jag hann styra den.

Clematis alpina 'Cyanea'
Den delen av bakgården som inte har lika mycket mossa i gräsmattan är grön och fin. Vi har klippt gräset en gång redan, men det är en vecka sen och borde snart upprepas...


Mitt körsbärsträd är alltid utsatt av bladlöss. Ser inte till så många svartlöss ännu, men något är där och bråkar eftersom bladen inte riktigt vill utvecklas. Några kvistar är i bättre skick och en del blomning har jag nog.

Körsbär 'skuggmorell'

Fick inga päron förra året, trots blommor. Få se om det kommer några iår.

Pyrus communis 'Aune'
En av mina favoritkombinationer (även om de inte har helt utvecklad blad ännu) är brokbladig korallkornell tillsammans med rödbladig smällspirea.


Bakgården sett från andra hållet.
Trädet närmast i bild till höger är Ett litet aroniaträd som jag ympat själv för sex år sedan. Vi har så stenigt här i vår skog att jag fick slita upp en rönn med rötterna får att få upp den. Krukade in rönnen och klippte sen en kvist av min aroniabuske som ympades in.


Hur trädet såg ut september 2012 (då vi grävde om på bakgården och byggde upp den nya köksträdgården) ser ni vid den lilla gula pilen. Jag beskär ordentligt varje år av alla grenar. Det är ingen skillnad hur lång årsväxten varit så har jag klippt ungefär 15 cm från beskärningspunkten året innan. Det har gett mig en rund och fin krona.





(Hade problem med uppladdningen och fick gå en annan väg för att få upp klippet till youtube. Även om upplösningen är densamma jag brukar använda så blev det lite grynig bild av någon orsak..)

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

Trädgård i Torslanda sa...

Vackert hos dig nu. Kornellen är verkligen en favorit. Snygg, pålitlig och användbar överallt.
//Helene

HWIT BLOGG sa...

Underbara bilder av sköna maj!
Ha en skön och solig fredag...
Kram Titti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen