söndag 13 maj 2018

Har kickat igång på odlingslotten

På odlingslotten sådde jag morötter för ett par veckor sedan (den 23.4), då hade jag ännu halva lotten under snön, den del jag har hunnit göra odlingsbäddar och pallkragar på..

För ett par dagar sedan såg jag att det hade grott.



Nu har jag även varit ut dit och sått en pallkrage full med palsternacka.
Hade tänkt vinterså dem, men här var så massvis mer snö, så jag ville inte plumsa hit och gräva fram lådorna...



Har fyllt på lite jord i bädden där bondbönorna växte förra säsongen. Nu satte jag ut första satsen potatis av sorten 'Jussi'.
Den ska vara tåligare för lite kallare jord och ge skörd tidigt. Har en hel del potatis på jordbäddar hemma i förrådet ännu, de ska jag sätta ut vartefter jag hinner fixa till bäddarna. Själva bäddarna finns redan, men de behöver putsas upp lite och få lite mera jord. De är uppbyggda av mycket biologiskt material, vilket gör att de sjunkit ihop lite när det förmultnat, och potatis behöver mycket jord. Senare då de ska kupas kommer jag att fylla på med mer jord runt potatiskålarna.




Såhär fina "potatis-plantor" har jag fått på fyra veckor.
De är hårt pågång och kommer därför ge en snabb rotning och tillväxt. Som ett försprång när de legat på jord och fått stora rötter, istället för bara groddar.


Sådär!
Potatisbädden, lådan med nysådd palsternacka och kragen med de nyss grodda morötterna är övertäckta och vattnade. Dags för mig att åka hemåt. Nya tag en annan dag. Här är ännu mycket som ska planteras ut och sås från frö.


Något jag upptäckte direkt jag kom till odlingslotten var den tomma ytan mellan diket och min jordhög.
Komposten är borta! Äntligen!
Nu har jag utrymme att använda alla kvadratmetrar av min odlingslott. Eftersom jag täckodlar och använder biologiskt material i mina bäddar så behöver jag ingen kompost, dessutom var den en allmän kompost för alla som hyr odlingslott här, full av ogräs och ingen som använt den på länge. Man kan säga att den var placerad på fel plats när den stod på en lott, som jag betalade för...



Det börjar bli grönt på den orörda delen av min odlingslott. Här ska jag täcka in med kartong, tidningspapper och halm. Blir att ta tag i det snart innan gräset blir för långt! Sedan ska mera odlingsbäddar anläggas och pallkragar kommer antagligen också dyka upp här.

Ser framemot att se lotten växa till det jag föreställt mig... Bara jag hade lite mera tid... Det är så mycket som ska göras nu.

Dessutom håller vi på med ett projekt hemma i trädgården också, ett projekt som inleddes med grävmaskin i januari... Mer om det riktigt snart!

Ha en fin morsdag!
Själv inleder vi med frukost, trädgårdsjobb och till kvällen firar vi min mamma.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen