måndag 28 maj 2018

Dvärgiris & lökar i entrérabatten

Iris pumila, Dvärgiris

Vi närmar oss slutet av maj månad och trädgården börjar ta sin gröna form.

I entrérabatten är blomningen pågång både när det gäller perenner och lökväxter. I kanten är det dvärgirisen som sticker ut med sina djuplila blommor och breda platta blad, och pärlhyacinten så klart blå. Det mesta drar på blått och lila i rabatten just nu.


Jag tycker om dvärgirisen för att den ger färg tidigt på våren och är riktigt häftig att titta på då man granskar den riktigt nära.




Allium är delvis i knopp och delvis utslagna eftersom det är en allium-mix jag använt. De är både höga och låga, lila och vita. Har jag nämnt att jag älskar allium??!
Tulpanen 'purple prince' sjunger på sista refrängen...


Allium 'purple sensation'
 Förra hösten satsade jag på mängder av samma sort, att måla med den stora penseln, istället för att ha flera olika sorter/färger på tulpanerna. Den höga mörka 'Queen of night' är bara så mäktig här nu! Synd bara att det är så svårt att fånga rabatten på bild.. fick liksom inte till det då jag ville ha bild av hela rabatten på avstånd..



På bilden under så kan man se bakgårdens buskplanteringar i bakgrunden, och gräs, det är så grönt överallt nu! Jag har verkligen saknat grönskan! Brukar ibland stanna upp och bara se mig omkring, i trädgården, skogen, jag vad som helst i naturen.


Tulipa 'Queen of night'
För tillfället försöker jag mest satsa min tid till att vattna och hålla växterna i liv, har inte varit hemma så mycket. Förhoppningsvis ska jag hinna fylla de nya odlingslådorna klart och plantera i dem. Lite längre har jag kommit... lite...

Jag raggar runt i mitt bostadsområde och hämtar upp andras gräsklipp, så nu har jag täckt runt alla sådder, småplantor, sättlökar och potatiskålar på odlingslotten. Det underlättar lite med täckodling i dessa torktider!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen