tisdag 1 maj 2018

Beskärning

Förra veckan påbörjade jag beskärningen av mina äppelträd, så långt jag nådde när jag stod på marken. Idag plockade jag fram stegen och fixade allt som var högre upp.

Vanligen använder jag min teleskopsekatör, men idag fick jag nöja mig med vanlig sekatör och stege.
Spektaklet dokumenterades av min underbara dotter som gärna är med och hjälper till med det mesta i trädgården. Denna gång fick hon agera fotograf, och det gjorde hon så bra så.



Sedan är det att inte tänka för mycket när man ställer sig högst upp på A-stegen... Kan inte säga att jag är bekväm med höjder och stegar, men vad gör man då teleskopsekatören var spårlöst försvunnen...



Min lilla fotograf stod nedan: "Mamma, titta hit!"


Det här trädet har jag verkligen fått beskära och forma för att det ska se ut för något... Och det är verkligen inte det vackraste!

Förra säsongen växte trädet jättebra!
Tyvärr så kommer rätt lång årstillväxt som helst pekar rakt uppåt. Jag klippte flera grenar enligt två-stegs-metoden förra våren, så nu kunde jag korrigera den beskärningen för att styra grenarna mera utåt. Vet ni inte vad jag pratar om för beskärningsmetod så kan ni kika på ett klipp jag gjorde hösten 2016. Där visar jag hur jag gör och hur jag korrigerar efter en växtsäsong.

 Nu är grenarna som går uppåt bortklippta eller avkortade för att förgrenas så att de ska börja svänga ut från trädet. Har tagit bort en hel del för att göra kronan luftigare och avlägsnat sådant som går ikors och skaver mot varandra.

Tyvärr är det lite otydligt på bilden nedan eftersom träden i bakgrunden gör det så spräckligt.

Äppelträdet 'Rödkanel' 15.4.18 och sedan efter beskärning 1.5.18

Sedan fortsatte min fotograf att klyva ved med pappa. Det är roligt att få stå och trycka på knappen och se maskinen klyva...


Det blev en fin första maj!
Vi har varit mest ute hela dagen. Alva har hjälpt pappa klyva ved (finns en del efter att vi tog ner de två stora granarna) och lekt med kompisar mellan varven. Jag har beskärt äppelträd både hemma och hos grannen. Vi åkte iväg till min föredetta granne på kaffe och bullar (hämtade upp en säck med dagstidningar som hon samlat till mig). Avslutade dagen med en allt för sen middag gjord av sonen. Det blev tonfiskpasta och jordgubbskvarg, men sådär går det när man upptäcker att det var husisläxa till följande dag att göra mat och efterrätt...

Så var maj månad inledd.
Tack april, vi ses igen nästa år.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen