fredag 19 oktober 2012

Bland svampar och lökar och gammalt terassbygge



Ett ord: HÖSTSILVERAX!!!
De små vita blommorna är ju bara för underbara!! Älskar kontrasten!
Lägg märke till den utslagna knoppens små skyddsblad som hänger i en spindeltråd


Jag hade ju köpt ett set med vattenpump som jag skulle placera i den nya "mutter-formade" blomrabatten på bakgården. Men nu konstaterade jag att den kommer att ta lite väl mycket plats där. Så nu funderar jag istället på att placera den i Éntrerabatten alldeles intill där vi brukar sitta och fika!
Där kommer den nog att göra sig mera sedd!


Kan någon berätta för mig vad detta är för svamp, och varför den invaderat hela mitt hörn med rosor och äppelträd??!!


Den är överrallt!


Hur ska jag bli av med den??


Och när ska jag hinna få ner alla blomlökar jag köpt?!


från vänster: Angelique, Crispion sweet, Purissima

Jag gillar i princip alla tulpaner! De hör till en av mina många favoriter.
Men speciellt har jag fastnat för Tulpaner som går i vitt, grönt, rosa, purppur och violett.
Har tulpaner i nästan alla mina blomrabatter.
Det är ju så roligt på våren när man ser de gröna liven som börjar sticka upp ur jorden när resten av omvärlden fortfarande är rätt grå och trist. 

Och så kan man ju också förgylla den annars grådaskiga våren med andra lökväxter, speciellt tidiga sorter!
Allium, med sina ståtliga och höga blomställningar i purppur förgyller verkligen vardagen! Den faller verkligen mig i smaken och dessutom så passar den utmärkt till vårt blåa hus!

Skall visa er hur det såg ut en gång i tiden, då vi byggde terassen...

Jag hade en liten blomrabatt tidigare i hörnet bredvid trappan. När vi sen skulle bygga på våren så var alla lökar i blom, så jag fick gräva upp allt och flytta.


Maken tyckte nog att min blomrabatt var aningen i vägen när vi skulle bygga (och det är ju lite fel väg att börja med rabatten FÖRE bygget), men mina blommor behövde någonstans att ta vägen så vi byggde upp rabatten av sten först!


Alla lökar var inte helt nöjda med flytten, men de flesta blommade klart! Och här ser ni hur fint Allium passar mot vårat hus...


Här börjar däcket vara klart på ena sidan. 
Om ni inte minns hur det ser ut nu så kan ni kika in HÄR och HÄR.

Måste säga att det var jätteintressant för mig själv att titta igenom mina gamla trädgårdsbilder! Snart kanske det kommer lite före-efter-bilder på andra delar av trädgården :) 


- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Det är alltid roligt med före-efter bilder! De är bra som påminnelse att det faktiskt händer saker :)
Va fiiint höstsilveraxet är nu! Men svampen vet jag nog inte vad det är. Vi har också massor med svampar överallt...

Ha en bra dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen