söndag 21 oktober 2012

Sushifabriken och enkel bakelse!

I tisdags då jag hade en Partylite visning här i nejden så bjöd värdinnan på något annorlund som var enkelt och gott. Skulle ju själv ha en visning här hemma på torsdag, så jag beslöt mig för att köra samma koncept!


Börja med att tina smördegsplattor, skär upp den till tre bitar och grädda dem i 200 grader ca 12 min. Skiva upp olika frukter t.ex. äppel, kivi och banan (eller vad du själv gillar). Serveras rumstempererade. Ta i dem med båda händerna och vik upp bottnet (som en bok), fyll med valfri frukt, lägg i en klick vispgrädde och vik ihop. 
På visningen användes en flaska med grädde som de enkelt kunde spraya i bakelsen, men att vispa grädden själv med lite vaniljsocker blir godast! 

Man kan även bryta dem isär, hålla dem skillt och i stället lägga fyllningen på toppen (enklare att äta blir det också).
Bilden skulle varit mycket trevligare med lite färg från kivi, men den var redan uppäten...


Hur söta är inte dessa "Donits gubbar" som jag köpte till barnen när jag var till lokala bageriet (100m härifrån) och köpte bröd inför min Partylite visning som jag hade på kvällen?!!

Jag älskar sushi!
Tyvärr så är den ju inte den billigast att handla hem, speciellt inte om man vill ha den färsk! Har länge funderat om jag ska testa att göra själv... hur svårt kan de va?

Så på fredag köpte jag hem ingredienser och började googla runt och titta på youtube klipp!
Man kan ju lära sig vad som helst på youtube!!


Redan tidigare hade jag fileéat, skärt, skivat, förpackat i påsar och fryst ner laxen.
Att frysa färsk fisk gör man för att bli av med eventuella bakterier som kan finnas i fisken.
Odlad fisk är oftast preparerad mot bakterier och är inte nödvändig att frysa, men "better safe than sorry", som de brukar säga!
Fisken jag har är från Åland. Har ju pappa som fiskar, så för mig är det bara färskt om den är nyupptagen och levererad till mig på vägen hem!


Försökte mig på att göra egen Tamago Yaki, en japansk söt omelett.
Blev faktiskt riktigt gott! Helt över mina förväntningar!
Kollade in lite klipp på youtube innan jag testade och sökte recept, men man hittar många varianter.
Så det blev att testa lite själv...  ;)

När man kollar på detta klipp på youtube så ser man rätt tydligt hur man ska göra. Detta är ju då väldigt basic för nybörjare.
Dessutom så gör de den allt för mörk på undersidan och smeten var inte ordentligt vispad... men den ger en klar bild på hur man kan gå till väga!


Som fyllning i den första (med sjögräs ytterst) fick det bli gurka, lax och lite majonnäs.
Den andra vände jag upp och ner efter att jag brett ut riset på sjögräset och strött på lite sesamfrö. Som fyllning lade jag gurka, majonnäs och den söta jaanska omeletten!


Måste erkänna att jag är rätt nöjd med tanke på att jag aldrig gjort detta förr!
Avnjöt min sushi i soffan intill ljusskenet och tittade på film!


Så nu har jag då testat och gott blev det!
På lördag köpte jag hem lite mer ingredienser för att få lite variation och till kvällen gjorde jag mer sushi! 

Men då såg det ut såhär!


Allt är nu förberett och jag är redo att börja!


Det blev två tallrikar med tre olika sorter


Dukade till mig och sonen (8 år), de andra var inte så intresserade...
De åt KorvGörans istället...


Let's eat!


Här ser ni de sex olika sorters sushi jag gjorde.
Den uppe i hörnet med lax utanpå blev god, men kanske inte så snygg. Riset tog slut, sjögräset tog slut... ja.. den blev som den blev! ;)


Efter att jag och sonen var klara så rymdes allt på en tallrik!
Så idag blir det riktigt passligt till varsin 10 piece!


- Kitty -

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen