måndag 12 oktober 2015

Fortfarande vackra efter frost!

Frosten har verkligen förfulat det mesta i trädgården... Men.. det finns även lite växter som inte reagerar så mycket av kylan. Nu ska jag visa sex exempel som är fotograferade efter den fjärde frostnatten.

1. Höstkärlek.
Olika arter av Sedum hller sig riktigt snygga även efter att kylan tagit överhand. Därför passar denna växt bra även i höstplanteringar på trappan.



2. Klockvippa.
Sorten nedan heter Heucherella 'Solar eclips'. Klockvippa och Alunrot har bladen kvar ända till våren, De vissnar sedan när de nya bladen växer ut. Trevligt att ha något som ännu bär blad på våren när de andra växterna ännu inte kommit upp. Därför passar även dessa arter i krukplanteringar.



3.Gräs.
Här långt norrut är de flesta gräs rätt sena att komma upp i blomrabatten. Men när de väl kommit upp mitt i sommaren så bli de väldigt stora och dekorativa, exempelvis Miscanthus sinensis 'Purple Fall'. De flesta gräs står dessutom emot frosten rätt bra och inte förändrar sitt utseende så mycket. 



Bilden nedan är en rätt typisk senhöst i perennrabatter. Det som inte är brunt kanske hänger eller har lagt sig platt. Inte det minsta snyggt! Men där emellan finns faktiskt perenner som håller sig längre snygga, vissa ända till våren! Här ska jag visa tre stycken...


4. Flocknäva.
Nedan är sorten Geranium macrorrhizum 'Czakor'. Den sorten har klarrosa blommor och bladen är doftande och rodnar till hösten. Dessa blad sitter kvar inder vintern och är fortfarande grön på våren. När de nya bladen växer ut vissnar de gamla. En grönskande glädje om våren, som sedan är en tät och mattliknande kantväxt.



5. Alunrot.
Alunrot (Heuchera) funkar lite som Klockvippan (Heucherella) som jag berättade om tidigare. Alunrot finns i massvis av olika färger när det kommer till bladens färg och mönster, även blommornas färg varierar från vit-gräddvit till ljusrosa-mörkrosa. Sorten på bilden är Heuchera 'Purple palace'. Den har grön-lila blad och gräddvita blommor. Jag har flera andra varianter i andra rabatter och krukor också.


6. Kransveronika.
Veronicastrum virginicum 'album', är en hög senblommande perenn. Dess blad är avlånga och placerade som kransar runt stammen. De vita spirorna är alltid fulla av insekter och fjärilar. Efter blomning lämnar den kvar gröna spiror, som hålls gröna långt in på hösten. Att ha denna kvar som en hög och grön mittpunkt i rabatten tillför ganska mycket, speciellt nu när det mesta frusit bort.


Nu har de lovat några varmare dagar utan nattfrost, så kanse jag får mina Allium och Tulpan lökar ner i blomrabatten då också!



Kitty

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Usch ja....Nu är hösten obevekligen här...lite grann har jag kvar här hos mig som fortfarande blommar i zon 3-4 men det mesta har fallit offer för frost och nattliga minusgrader här också :( Ser spänt fram emot att få mitt nya miscanthus som precis har börjat blomma få frostnupna spiror...Härliga bilder ! :)

Ha det så bra !

Elisabeth

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen