tisdag 20 oktober 2015

Vinterförvaring av överblivna perenner...

Igår igen hade vi en stålande höstdag. Gäller att ta tillvara på dem innan snön kommer, eller regn som idag..

I "Mutter-rabatten" Blev ännu mer perenner nerklippta i samband med lökplanteringen i söndags. Ska bli intressant till våren att se om det är någon skillnad på perennerna om de klipps ner på hösten eller våren. Vilka som gillade det mer/mindre eller om det alls är någon skillnad.
Jag brukar alltid göra det på våren, men oftast har jag så mycket jobba att det dröjer lite för länge innan jag får det gjort!
Det är inte alls roligt att försöka klippa ner det gamla bladverket när nya redan börjat växa igenom. Nu kommer vårstädningen att gå mycket snabbare!


I trädgården har jag ännu lådvis med perenner som behöver ner i jorden till vintern!
När jag besökte Sandra Konttinen's trädgård under öppna trädgårdar 28.6 blev jag så förtjust i Violkungsljuset som hon hade gruppvist på flera ställen i trädgården. Som tur råkade det finnas plantor till salu som jag kunde köpa med mig hem. Nu har de äntligen blivit planterade, men inte i rabatten de var tänkt... Förhoppningsvis ska de passa in, här behövdes det något som blommar lite tidigare på sommaren. Grävde upp en Aruncus aethusifolius, liten plymspirea, för att ge plats åt dem.

Violkungsljus, Verbascum phoeniceum
 Samtidigt som jag klippte peennerna så passade jag på att ta lite plantor av den ena Mattnävan som brett ut sig för mycket. Satte ihop dem i tre krukor där de får rota sig. Har ingenstans att ha dem själv, så de får vänta på plantförsäljningen nästa sommar. Alla andra plantor jag har av samma växt behöver också delas, men det gör jag till våren. Kan ju inte vinterförvara hur mycket som helst!

Dessutom blev det över massor av lökar när jag delade min 'Navona' Flockliljor. Även de har jag planterat i krukor (blev 14 krukor!) så att de ska klara vintern. En del av dem ska jag plantera själv, men har några växter som ska flyttas på innan de har rum i rabatten.


När jag rensade ur odlingslådorna så bestämde jag att de skulle få bli övervintringsplats för mina perenner denna vinter. Där har jag nu redan fyllt den ena lådan med mina liljor, liten plymspirea, daglilja, några spetsmössor (som jag köpte när vi besökte paret Grön's trädgård), Mattnävor, akleja, Hasselört och några plantor oregano som jag flyttade från en odlingslåda där de inte hörde hemma.



Samlade ihop krukor och delade plantor från olika hörn av trädgården. På bilden är största delen av plantorna, men inte alla... En del av dem ska planteras i en annan odlingslåda över vintern och en del hoppas jag att hinner ner på rätt plats ännu iår. Mina Kornell-sticklingar hamnar troligen i komposten över vintern.



Ja... Som ni ser så finns massor att göra här ännu innan vintern!
Bara att ta en dag i taget och se hur mycket man hinner med, resten lämnar helt enkelt!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen