fredag 16 oktober 2015

Egna morötter

Frosten kom snabbt på även detta år... att man inte lär sig... Jag hade tänkt skörda sallad, bönor, örter, rabarber, mangold, kålrabbi och klippa in blåklinten som bara var i knopp ännu pga sen sådd. Nåja.. det mesta är förstört nu. Moroten är det dock ingen panik med, den tål lite frost, men är lättare att dra upp när jorden tinat igen. Och det brukar nästan alltid komma nån varmare vecka efter första frosten.

9.10.2015
13.10.2015
Klippte ner och drog bort en del av de fultaste grönsakerna för ett par dagar sedan, resten tar jag när jag hinner.
Passade på att skörda alla morötter samtidigt!



Det var rätt fin storlek på de resterande morötterna och det blev mycket blast till kaninerna.
Vi har nog ätit en hel del av dem redan, de är så söta och goda!
Sorterna jag har är Nantase 2 (kortare och bredare) och Sugarsnax (Långa).
HÄR finns ett inlägg att kika in på om ni vill se hur stora morötterna har varit.


Har fått fina och raka morötter, endast en med lite snurr och en byxmorot har jag hittat. Tror jag hade bra jord, för om jag inte misstar mig så är det brist på något i jorden om morötterna blir mång-armade.. eller har jag fel? Var det borbrist kanske?


Jag tvättade upp mina morötter, kastade en del i potatiskastrullen, barnen for iväg med några och resten fick åka in i kylen till kommande måltider.


Det är nog något speciellt med nyskördat som man odlat själv.



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen