lördag 31 oktober 2015

En grönväxt för alla säsonger!

Inlägget om ommöbleringen i vardagsrummet får ni ännu vänta på, eftersom vi blev sjuka här så har projeket tagit paus.

Istället vill jag presentera en grönväxt som hör till en av mina favoriter
Muehlenbeckia

Sliderankor heter de på svenska, men kallas oftast Plättar i luften.

Jag köpte en ny planta tidigare i månaden. Hade en lite högre vit kruka hemma som passar bra till den, eftersom den hänger ganska långt ner.




Muehlenbeckia används ofta i julplanteringar också, den är även snygg helt för sig själv till jul/vintern med kanske någon passande dekoration. Bilderna nere visar min julkorg som jag planterade för nåt år sedan...



På hösten används de i uteplanteringar, för att de tål rätt mycket sent in på hösten.

Att ha dem i kruka på sommaren funkar också jättebra! Jag tycker att den nästan trivs bättre ute på sommaren än inne. Inomhus har vi så torr luft, och denna växt vill inte torka ut, kolla den regelbundet. När jag har dem inne brukar jag dusch dem med en spraykanna nu som då för att höja luftfukigheten. 

Som ni ser, en växt som passar för alla säsonger!


Kitty

4 kommentarer:

Leena sa...

Det är en av mina favoriter! Har den mest ute på sommaren där den samspelar fint med andra växter - eller helt själv. Jag brukar vinterförvara den i kruka i bubbeltält och det klarar den bra. Men givetvis kunde jag ta in den också. Fast den blir ju rätt stor på sommaren ...

Cassandra sa...

Fina växter!

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Det är en av mina favorit krukväxter.Tyvärr glömmer jag ibland att gå förbi den med kannan men då finns det som tur är nya att köpa ;)

Elisabeth sa...

Ja,de är fina och användbara ! :) Jag har sneglat ett tag på dem men inte köpt någon ännu...Har hjärtan på tråd och jag som var säker på att den skulle dö rätt snart ( pga av det där med att de inte får torka ut ) Har till min stora förtjusning äntligen hittat en växt som stortrivs i Norrfönster....

Ha det så bra
Elisabeth

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen