fredag 12 februari 2016

Veckans "Blommig Fredag": Kärlek

Till veckans tema i Blommig fredag, som är Kärlek, så kunde det lätt ha blivit en blombukett för mig idag, men kände för att vänta med blommorna till närmare vändagen.

Istället går vi in på min kärlek till trädgården, min kärlek till våren!
Precis! Mitt bidrag denna vecka är just VÅREN!


Krokus
När hela trädgården vaknar till liv!
Hur man för varje dag tydligt kan se skillnaden hu det växer så att det knakar.

Rabarber
Backsippa, Pulsatilla vulgaris
Tulpaner och Pärlhyacinter
Man får gå och vänta på att äppelträdens blomknoppar ska öppna sig i vårsolen.


Grönsakssådden körs igång...


Och lökväxterna!
Oj dessa vackra lökväxter som det finns en hel djungel av! Varje höst står man där i handeln med korgen full av massa nya lökar och man kan redan föreställa sig hur vackra de kommer bli i trädgården!

Tulipa 'Queen of night'
Allium 'Purple sensation'
Börjar ha rätt fullt i mina rabatter, så det är svårt att få ner så många lökar som jag vill, men alltid får man rum med nåt nytt. Dessutom finns det alltid tulpanlökar som har ett par år på nacken och inte längre vill blomma, de får då ge plats för nya!

Här får vi nog bara längta ännu, men fortare än vi tror så står nog våren vid dörren!
Det har regnat ett par dagar så vi hade nog nästan mer vatten än snö ännu igår. Inatt kom snön igen och det snöar fortfarande! Kan nog ha kommit runt 10cm skulle jag gissa!

Vill ni se vad jag satsade på i höstas så finns ett inlägg om mina vårlökar HÄR.
Testade flera nya Allium-sorter och några Tulpaner bled det också. Det var riktigt roligt att titta på det gamla inlägget, för jag hade helt glömt bort VILKA lökar jag satte i höstas. Kom inte heller ihåg VAR jag satte dem.

Kika in HÄR hos "Bland Rosor och Bladlöss" för fler bidrag till Blommig fredag med temat Kärlek!

Kitty

12 kommentarer:

Marit sa...

Så vakre bilder! Ingenting er bedre nå enn å se bilder av vårblomster, for snart er vi der igjen :)

lavendia sa...

Kärleken till naturen är vi många som delar. Så jättefina längtansfulla bilder. / Britt

Gunilla sa...

Härliga bilder om en årstid som vi längtar till.

Trevlig helg

Helena sa...

Våren är en härlig tid då kärlek flyger i luften. Ha en fin helg.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Love is in the air :)

Villa Ryttarängen sa...

Fina bilder på våren. Jag har inte plockat någon bukett ännu men längtar. Här är det snö. Kraaam Pia

Maribel sa...

Så härliga vårbilder, ute snöar det, hoppas det smälter undan.
Längtar till alla vackra vårblommor.
Ha en fin helg!
Marika

Unknown sa...

Vi längtar!!!!
Ha en bra en helg!
Marta

Berit sa...

Oj vilken vårlängtan jag fick :)
Jag önskar dig en helt underbar helg!!

Unknown sa...

Ja, jeg gleder meg til våren og vårblomstene!

Isas Trädgård sa...

Så mycket härligt vi har framför oss nu - härliga vårbilder som väcker längtan !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Hélena sa...

Åh, nu fick jag sjukt mycket vårlängtan!
Fina bilder!
Ha det bäst!
Kram
Hélena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen