torsdag 18 februari 2016

Smörgåsgrönt

Alltså jag vet!!!
Jag har blivit helt såld på att testa detta med att odla smågrönt!
(microgreens/microleaf/gröna skott... har många namn)

Blev inspirerad av Sara Bäckmo igen, med bloggen Skillnadens trädgård (finns också på youtube).
Hon gav mig idén att gå igenom gamla frön och se om man har påsar som passerat bästa-grobarhets-datum. Sedan välja ut sådana grönsaker som gror relativt samtidigt och bredså blandade frön i samma tråg.
Frön som passerat datumet på påsen är lite osäkra när man ska odla på friland och kan ge en ojämn frösprickning. Bättre att använda bort dem inne istället för att odla smågrönt.
(Skulle ha haft mera frön, men gick igenom dem redan tidigare när jag var hos Sandra och hade odlingsplanering för nån vecka sedan. Vet att jag bl.a. slängde bort fröpåsar med rödbetor.)


Det är inte så svårt att odla inne på vintern/våren. Har du en växtlampa så blir resultatet bättre, men det funkar även utan, men ljus vill de ha.
Använd inte för liten kruka. Ett tråg av något slag eller en vindruvs-/tomatask funkar bra att så i.
Fyll med några centimeter jord och platta till lätt.
Välj ut dina frön och bredså över jordytan.
(Att bredså betyder att man sprider ut fröna jämnt över en yta)
Täck med lite mera jord och vattna.
Vattna försiktigt så att fröna blir blöta, men inte så att allt börjar ränna runt, det kan ge väldigt ojämn växtlighet.
Ställ ljust.
(Täck med ett platslock eller liknande om du har, jag lämnade min öppen. Det får inte vara tätt, utan behöver vara något som andas, annars kan det mögla.)
Det tar ett par dagar innan fröna spricker, vissa sorter snabbare/långsammare än andra.
Kom ihåg att inte låte dem torka, med dränk dem inte!
Man kan skörda redan när de fått sina två hjärtblad, men du kan också vänta att det utvecklas ett par karaktärsblad.

Jag sådde nyss en blandning av tre påsar:
Babyleaf blandning
Asiatisk kålmix (sarepta och mizuna)
Basilika

Vet inte hur de funkar tillsammans, men jag testar!
Kommer också att så mera sedan, såsom rädisa och rödbeta m.fl, men jag tänker gör det i omgångar så vi hinner äta upp dem.







Jag har köpt en växtlampa, men maken har inte hunnit koppla den ännu, så jag hoppas på ljusa dagar framöver. Det har funkat helt okej för ärtskotten ändå, men aningen långa och utsträckta blir de. Bladen kommer tätare efter stjälken ifall de får mer ljus.
HÄR skrev jag om ärtskott.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen