måndag 8 februari 2016

Varning för halka!

Hörde redan igårkväll när jag låg i sängen, och inväntade sömnen, hur snön smälte från hustaket.
När jag steg upp imorsse hade hela infarten förvandlats till en blöt skridskobana!



Man ser tydligt var i trädgården det finns stenar, för runt dem smältar snön alltid först. Det samma gäller de upphöjda kantstenarna runt blomrabatterna och mina odlingslådor. Få se om det lämnar någon snö...







Körsbärsträdet som står i rabatten uppefter terassen har jag tänkt klippa i två år.
Jag väntar på hösten med att klippa det, istället för att klippa samtidigt som övriga fruktträd.
Men plötsligt är det vinter och plötsligt är det vår!
På våren kan man inte beskära körsbär!
Dess grenar hänger ner i perennerna, och det är speciellt de jag vill ha bort. Nu igen glömde jag på höst-vintern att beskära trädet. Tog beslutet idag att göra det NU! Hoppas trädet inte har märkt att vädret blivit mildare. Vi tror att det ännu står och sover, och inte bryr sig om att jag sågat av flera av de nedre grenarna!


Sådärja!
Mycket synligare stam och förhoppningsvis inga hängande grenar i perennerna denna sommar!


Lite blandade känslor när det smältar såhär mycket snö. Jag vill ju gärna ha våren här nu! Samtidigt vill jag ha snö kvar en tid ännu, eftersom det helt säkert kommer köldknäppar innan våren! En blöt och bar trädgård som fruser till mår inte så bra...

Hur det än blir så hoppas jag att våren kommer tidigare iår och att den inte är lika kall och blåsig som förra året!

Kitty

2 kommentarer:

lavendia sa...

Vilken isgata. Litet lustigt blev det med texten "Drömgården" i hörnet.
Nu har vi inte minsta snöflinga kvar och det är jag glad för. / Britt

Trädgård på Djupet sa...

Åh, nej vad halt! Vi hade någon sån dag också, men nu är det bara regnigt och grått....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen