lördag 14 juni 2014

Solig lördag i trädgården

Så härligt att ha ledigt en lördag och vakna till strålande soligt väder! Lite blåsigt och inte allt för varm, men detta blir odisskuterat en dag i trädgården!

(Inlägget innehåller mest mobilbilder eftersom kameran inte hann med ut, senare på kvällen togs några bilder med kameran)


Har tillbringat dagen med att dra lite gräs runt stenkanter, så in de sista grönsakerna i köksträdgården, rensa lite ogräs och slutligen... så och plantera i krukor och konservburkar!

OBS! Krukorna på bilden ska inte bli kvar där uppradade på kanten, utan inväntar ett nytt hem. Stenkanten till köksträdgården var bara en bra avställningsplats när jag stod vid planteringsbordet och fixade..



Tidigare i våras råkade jag på konservburkar i butiken som hade tryck direkt på burken istället för papper. Har ju sett sådana förr, men när man köpte dessa tomatburkar fick man med frön av basilika, rucola och persilja. 
Jag gjorde några hål i bottnet av burken med en spik för att plantorna inte ska drunkna om de blir för blöta. Sedan fyllde jag dem med jord + lite såjord högst upp, placerade det runda pappret med frön i burken, toppade med såjord och gav en skvätt vatten. Väldigt enkelt! Senare har jag samlat på mig lite mer burkar, både med och utan tryck. Gillar växter i konservburkar och recycling överlag!


Basilika, Persilja och Rucola i tomat-konserver

Vit pensé, penningblad, silverhavre och vit pelargon
Planterade även en del sommarblommor och perenner i diverse krukor. Silverhavre, Helictrotrichon sempervirens 'Pendulum', köpte jag hem från jobbet tidigare i veckan. Gillar den stålgrå färgen och växtsättet överlag. Älskar gräs! Vi har ju ett blått hus, så jag tänkte att den skulle passa in bra på terassen med mina planteringar i vitt, rosa och svart. Till hösten ska jag hitta en passande plats där jag kan plantera ner den inför vintern. Och det blir antagligen en permanent plats.

Krukan som den vita pelargonen står i är en av mina 1 euros fynd som jag gjorde på 
Sunds Trädgård i vintras.

En av mina gamla hinkar fick bli kruka i år. Jag hade köpt tre vita pelagoner (varav en redan finns i en annan plantering på terassen) och en av dem fick här sällskap av lite kontraster som svart surfina och en rödbladig alunrot.

Zink hink med pelargon, surfina och alunrot.

Det heter ju att det inte finns svarta blommor, utan tittar man nära så är de faktiskt mörk lila. Men snygga hur som helst!

Rödbladig alunrot, Heuchera 'Cherry cola'
En ny alunrot för mig i år är denna rödbladiga med blommor i nästan samma färg som bladen. 'Cherry Cola' heter den så fint. Ett trevligt tillskott som sedan kommer att planteras ner i blomrabatten när den gjort sitt i krukplanteringen!



Namnet på denna vackra lila varelse är Cineraria! 
Även dessa fick sin plats i en gammal hink. Sällskapet är inget mindre än tre små vita dahlior. 
Tittade på de stora också, men de små var ju bara för söta. En annan fördel med de små var att plantering fick automatisk höjdskillnader och jag skippade kantväxten.
De ser lite stela och tråkiga ut som nyplanterade, men det dröjer inte länge innan de växt och buskat till sig.



Imorgon är det söndag och jobbdag. Det är sista helgen för säsongen som vi håller söndagsöppet. Efter midsommar ändras öppethållningstiderna under högsommaren.

Ha en fortsatt underbar helg allesammans!


Kitty

1 kommentar:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilka fina bilder du bjuder oss på. Ni ser ut att ha en stenrik trädgård. Svårjobbat ibland för står jag men sten är ju så vackert. Gillar skarpt dina planteringar i konservburkarna, snyggt! Gillar själv att återanvända saker på diverse olika ting. Min man kan i bland tycka att jag är jobbig när han vill slänga, i hans tycke skräp, medans jag vill spara "skatterna" :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen