måndag 29 oktober 2012

Äntligen, en höstkrans... men nu är det vinter!


Förra gången skrev jag om mina Lönnlöv som torkat när jag tog in dem, men inte hann tillverka mina kransar... Har haft dem staplade på varann, så de har hållit formen ganska bra.

Som tur så fanns ännu lite fuktiga mjuka löv i mitten av högen, så nu ska här tillverkas en krans... Äntligen!


1. Tillverka först en kransstomme av halm, björk, vide eller annat böjligt och lättarbetat material.
2.Ta de mjuka löven och vik dem runt kransen omlott från flera olika håll för att få den tätare och så binder de varandra bättre.


3. Till hjälp har jag använt spoltråd som jag snurrat runt så att lövets stjälk binds fast. Limpistol använde jag under löven för att de ska sitta lite tätare och inte blåsa sönder om de är utomhus.


Spoltråd finns i en mängd olika färger och kommer oftast uppsnurrad på en träpinne. Jag använder mest grön och brun eftersom de smältar in med materialen och blir mera osynliga.


Jag använde löv med lite olika bruna, gula och gröna nyanser för att få lite effekt!

4. Avsluta med att klippa av spoltråden, men lämna så lång ände att den går att vika dubbelt och snurra ett varv runt kransen så att man får en ögla (försöka att få in den under löven när du fäster).
5. Försök sedan få in några blad som du fäster med limpistol, då kommer man inte att se var början eller slutet är.

Här är den färdiga kransen.


Sen kan man dekorera den om man så vill, eller lämna den som den är!

Är det någon som testar att göra en egen får ni gärna meddela eller länka så att jag får titta hur det blev!

Lycka till!

- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Vilken bra beskrivning! Och den där blåa klematisen blommade jättefint. Fast int vet jag vilken det är! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen