söndag 4 november 2012

Belöningsmiddag Partylite-style i Tammerfors!

För er som inte vet så kan jag berätta att jag är självständig konsult för Partylite. Har hållit på i närmare 5 år. Från och med i oktober så bildade jag tillsammans med mina underbara konsulter en egen enhet!

Alla nya Enhetsledare från september-oktober blev inbjudna till Tammerfors på skolning och en belöningsmiddag.

Så här har min helg sett ut:


Fredag morgon tog jag tåget från Bennäs till Tammerfors. Vilken tur att man är studerande och får resa till halva priset med VR! Därför åkte jag första klass och fick sitta på övre våningen och hade fri tillgång till kaffe, te, kex och dagens tidningar!

Får väl erkänna att jag sov stor del av vägen... tågfärden var bara 2h 45min.

När jag steg av tåget träffade jag på 2 kollegor som hade stigit på i Uleåborg med samma tåg.
Tog en gemensam taxi till vårat hotell, Hotell Tammer, tror det är Tammerfors äldsta hotell.

Vi checkade in (på våra färdigt betalda rum!) 

Hela hotellet var i gammal stil och väldigt snyggt och rent

Toaletten på vårat rum, allt i "Old England" inredning

Vi gick sedan ner till en mysig italiensk källarrestaurang, Trattoria tammerin puisto, som fanns på hotellet.
Relaxade en stund i Vihtorin kirjasto, som var som en samlingspunkt, intill reseptionen/baren, med flera sittgrupper och bord. Jättemysigt ställe!

Innan skolningen blev vi bjudna på kaffe och rågsmörgåsar i en helt underbar sal.
Arkiekturen var slående!!




Skolningen var ca 2h, kort och intensiv.
Men roligt och lärorikt.

Efter skolningen tog vi det lugnt en stund uppe på rummet innan vi böt om till lite festligare kläder. Alla från vår linje (och en dotterlinje) samlades på Linjeledarens hotellrum för att skåla och få en gåva innan vi gick ner.


Vi fick ett armband som man kan samla delar till och en bling bling ring!
Nu fick vi bråttom ner, för där väntade en buss som skulle ta oss alla till Näsinneula. Ett högt torn vid delfinariet på nöjesfältet Särkänniemi.

När jag fick reda på att restaurangen vi skulle till var högst upp blev jag faktiskt aningen nervös... Är ju inte helt bekväm på höga höjder...
Hissen gick förvånansvärt fort, som att åka upp till 5:e våningen ungefär. När man kom upp fick man nog svälja en gång, för det slog lock på öronen!
Restaurangen var på 124m höjd!

Men oj vilken upplevelse!

När vi kom upp kändes det lite vingligt först. Vi satte oss ner och sen frågar jag de andra vid bordet om det känns för dem som om det skulle snurra i huvudet? Och de utbrister, Men det SNURRAR! Och när jag flyttar blicken in mot mitten av restaurangen konstaterar jag att platån vi sitter på snurrar runt tornet!
En tur har man köket framför sig och lite senare passerar man reseption och trappan som gick en våning ner till hissen... det gick sakta förstås! Rätt kul måste jag säga!

Här får ni kolla in menyn, den är på finska och engelska.


Kanske ni vill se bilder på maten??

Tänkte väl det!
:)


 Vi hade två förrätter/smårätter.
Den första var en rotsakssoppa till största delen bestående av palsternacka och jordärtskocka. serverades tillsammand med rådbröd, limpa eller eget bakat speltbröd. SÅ GOTT!
Den andra rätten var lättsaltad lax som hade ett täcke av örter och marinerad fänkål och rödlök med någon sorts kräm och rom på sidan. HELT UNDERBAR!

Varmrätt: Filé av Ren. Så mör och utsökt tillsammans med alla andra fina komponenter som fanns på tallriken. Rätten hade ett strössel på sig som baserades på råchoklad och sås med kardemumma som gav en häftig söt kontrast till köttet!


Mitt glada sällskap bestående av Tunnelmalinjas nya enhetsledare och våran Anne, samt Magnettilinjas nya enhetsledare och deras Minna!

Men som ni ser så är desserten serverad, så nu ska vi äta!


Dessert: Choklad och Hallon!

Vi belönades dessutom med ett presentkort till Partylite på 200€.


Utdelades av bl.a. Finlands VD Marko Saarenkanta!

Helt otroligt roligt att få vara med om allt detta utan att behöva betala något själv, förutom att ta sig ner till T:fors!!

Klockan 22.00 väntade bussen där nere och vi åkte tillbaka till hotellet.
Vi satt en stund på Vihtorin Kirjasto igen, där jag drack varm kanel och vanilj kryddad äppelsaft innan vi drog täcket över huvudet.


Utsikten från hotellet innan läggdags!

Följande morgon blev det en helt underbar frukostbuffé i samma sal var vi drack kaffe dagen innan!
Vi checkade ut, gick ut i duggrenet och styrde bilen norrut. Vi passerade Särkänniemi påväg ut ur stan.


Försökte fånga Näsinneula genom fönstret, därav de skymmande regndropparna... Det mörka nertill är skog och nöjesfältet! Ber-o-dal-banorna ser jättesmå ut när tornet är så högt!

Väl tillbaka hemma kastade jag in resväskan och tog tag i den andra redan packade väskan.
Så blev det att hoppa i bilen och åka iväg och träffa mina konsulter tillsammans med mitt resesällskap från Tammerfors, Anne och Marjo för att fira min nybildade enhet.
Det blev Pizza och kaffe, lite snabbgenomgång av vad som är aktuellt och utdelning av gåvor och belöningar!
Grattis till våran nya enhet 'Stardust'!

- Kitty -

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Åh, kom att tänka på filmen Stardust, har du sett den? Den e bra, om man gillar fantasy.

Du verkar ha haft en lyckad helg! Jo, den där hissen i näsinneula får nog magen att dansa lite :) Snyggt hotell! Jag sku jättegärna turista lite i Tammerfors, så jag ska lägga det bakom örat.

Ses om ööh... Några timmar! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen