torsdag 10 maj 2018

Blommande paraplyalm bland knoppar



Paraplyalmen, Ulmus glabra 'Pendula', har så speciella blommor på våren innan bladen ens börjat utvecklas.

Trädet har många intressanta och fina karaktärsdrag:
Blommar på bar kvist.
Grenarna går i sicksack.
Vacker hängande form.
Stora mörkgröna blad.
Snygg som höjd i blomrabatt eller anlägg ning med buskar och dylikt.




Där står det, i anläggningen med bark mitt på bakgården. Lite svår att se med skogen bakom, men den är längst till höger i barkområdet och har ett svart gnagarskydd längst ner. I övrigt grönskar det mer och mer för varje dag nu och lökväxterna blir bara större och större. En del pärlhyacinter blommar, kungsängsliljan börjar ha stora knoppar (kanske de slår ut imorgon?) och både allium och tulpaner har blomknoppar!


Strax intill paraplyalmen har Italienska klematisen 'Södertälje' börjat visa tecken på överlevnad. Känns bra, eftersom jag fick plantera en ny förra året. Hade en likadan på samma plats innan (planterad 2014), men den strök med förra vintern.


Och min underbara Itoh-buskpion 'Cora Louise' är hårt pågång!
Den planterades innan den besvärliga vintern vi hade förra året, men klarade det fint! Den blev frodig och stor, men blommade inte förra året. Hoppas få se den blomma iår, för första gången... Håller tummarna!



Iår upprepade jag inte samma misstag som förra året.
Iår var jag ut i god tid med att klippa ner gräsen!

Tuvrör, Calamagrostis 'Karl Foerster', är ett tacksamt gräs som hör till de tidiga att komma igång på våren. Själva gräset blir ca 70-100 cm högt men axen kan bli upp till 150-200 cm höga. Förra året hade det växt upp typ 20 cm innan jag klippte ner det torra fjolårsgräset... Var ganska trixigt och tog lång tid.


Så ligger det till hos mig nu.

Torsdag var en ledig dag som spenderades utomhus. Det blev trädgårdsarbete för hela slanten. Enda gången jag var inne blev då vi skulle äta, och jag behövde inte ens göra maten själv! Lunchen överraskade barnen med. De hade gjort tacos och dukat bordet, sen kom de och ropade in oss. På kvällen åkte jag ut till odlingslotten en sväng, under tiden hade maken grillat och de satt och åt när jag kom hem. Lyx!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen