tisdag 8 maj 2018

Kallsådd i plastback växer på


I mina två plastbackar som är sådda i månadsskiftet mars-april växer det på fint!

Vi hade massvis med snö en bit in i april, och frostnätter hela månaden. Det var rätt sent innan jag hann till mina vintersådder, så det blev mera en vårvintersådd.

I den ena växer ringblommor, svartkål, tatsoi, isbergssallat, vallmo, spetskål, pak choi och leijongap. Tråget längst ner till höger är vallmofrön, som jag tömt ur en kapsel, som jag själv plockat i höstas. Man tror att man strör ut "lite" frön (som dessutom är pyttesmå), men det blir ändå en hel matta av småplantor. Ska jag ha rum för alla dessa själv??



Jag är lite förvånad över isbergssallaten som var med de första som grodde, bra mycket innan tatsoi grodde, som är en tidig asiatisk bladkål. Blev x antal plantor här med...

Alla behöver inte drivas som huvud, utan jag kan även skörda den blad för blad tidigare.


Pak choi hörde också till de som grodde först. Denna sort heter 'Arax' och är lila. Sååå vackra plantor! Bakom den skymtar små gröna nygrodda leijongaps plantor och framför är spetskålen 'Kalibos'.

Svartkålen är också pågång.
En grönsak jag odlade för första gången ifjol. Läcker att göra soppa på, eller snabbsteka som tillbehör. Dessutom är den riktigt snygg!


I den andra lådan finns Romersk sallad, Pak choi (som jag dränkte), vit och mörklila blåklint, mer ringblommor, machésallat och en till sorts vallmo.

Denna låda såddes först, men det har grott ungefär samtidigt i dem. Fröna känner själv när de tycker att temperatur och väderförhållandet är passligt för dem att gro.


Romersk sallat 'Tantan'.
En ekologisk sort från Nelsons som är så jättegod! Fina huvuden blir det också. Mina frön hade utgått datum, så jag tänkte använda upp dem och se vad som gror... grodde aldeles för bra! *fniss*



Resten av plastbackarna innehåller sådant som jag sått senare. Att förkultivera i plastback är ett bra sätt att få utrymme med alla plantor man vill odla, utan att behöva göra det inomhus. Man kan så lite frön i omgångar under hela säsongen. Då sprider det ut skörden och man har alltid lite småplantor tillhands då en odlingsyta blir ledig.

Man behöver ingen extrabelysning och plantorna är färdigt avhärdade!
Kom bara ihåg att lufta dem varma dagar och vattna.


Bilden ovan är broccoli och savoykål som såddes för två veckor sedan. Här får de växa till sig tills jag ska plantera ut dem.

Jag har även bredsått en del i vindruvsaskar med lock, som står ute i en öppen låda. När de grott och börjar ta i locket så är det bara att börja hålla det öppet, men nu hjälper det att hålla fuktigheten och ge värme.

Ha en bra tisdag!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Esbe sa...

Kul! Jag har funderat på det där med att använda plastbackar mer än bara just vinter. Låter på dig som att det funkar bra! Försöker göra nåt i trädgården varje dag, men känner att jag missat massor av sådder när jag läser vad du hunnit med! Men man får vara glad för det lilla!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen