torsdag 24 maj 2018

Tulpaner & Frittilaria

Snart är det över för kungsängsliljorna och tulpanerna tar över.

Det är något som är så speciellt med frittilarian. Den visar sig tidigt i rabatten, växtsättet, de hängande klockorna och framför allt rutmönstret på kronbladen.  



Det har varit lite mycket pågång nu och timmarna på dygnet räcker inte riktigt till, därför kan en del inlägg ligga och vänta en stund innan jag får dem klara. Det är mycket på jobbet inför trädgårdsdagarna (och allmänt under högsäsong), odlingslotten ska fixas, trädgården, den förstorade köksträdgården, hemmet, tid för familj, föredrag och kurser som ska planeras... ja, denhär listan kan göras lång.

Därför kommer ni nu att få se mina knoppiga tulpaner även när dom slagit ut, eftersom jag lägga till uppdaterade bilder innan jag fick ut detta inlägg.

Den första bilden av min entrérabatt är tagen 16.5 och de följande är tagna 22.5.
De utslagna är 'purple prince' och de höga knopparna är 'Queen of night'. Gillar de ståtliga höga 'Queen of night' med sina grågröna bladverk och sedan fylligt nörklila blommor. 



Blommor i fotograferade i motljus.. gillar det.



Nu är det bara att invänta allium som håller på att spräcka sina knoppar! Ser så fram emot det.
Gillar verkligen tulpaner, men jag älskar allium!

Det blev lika med pärlhyacinterna.
Övre bilden från 16.5 och den nedre från 22.5... *hahaa* Det är inte lätt i dessa bråda vårtider.



Ha en fin fortsättning på veckan!

Har ni önskemål på ämnen att skriva om så är det bara att kommentera eller maila.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Ja om vi ändå fick några timmar extra i dygnet just nu... :)
Wow vilka härlig backsippor du hade, det är nog ett gäng som aldrig gillat att växa hos mig tyvärr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen