onsdag 2 maj 2018

Äntligen lite blomning i trädgården!

Ute har det regnat hela dagen, så vad gör jag? Jo, jag sitter och kollar igen vad jag fotograferade igår, innan regnet kom...

På långt håll ser det ganska dystert ut i trädgården ännu, men när man går lite närmare så kan man se perennerna som börjat spricka fram och lökväxterna som sticker upp lite överallt.


Inne i buskaget längst till vänster på bilden ovan blommar några krokusar och många fler är påkommande där ännu. Men nu har de första slagit ut och jag njuter av alla färger jag får skymten av i den ännu gråbruna trädgården.






I rabatten på norrhörnet intill husknuten har det också börjat på.

Förra vintern miste jag min nyplanterade blåsippa, men nu såg jag att den nya hade övervintrat. Kan ju inte säga att plantan är den frodigaste, men den har blad och är i liv. När jag sedan gick lite närmare för att inspektera så upptäckte jag blomknoppar! Jeee! Äntligen har jag blommande blåsippor i min trädgård snart!



Ett stenkast bort i samma rabatt har jag en stor grupp ormöga.
Jag hade planterat tre plantor där för två år sen då rabatten anlades, men förra vintern försvann även de. Jag hade riktigt otur här med all is som låg över rabatten. Miste Funkior, Klockvippor, Alunrotar, klätterstormhatten, kaukasisk förgetmigej och hasselörten mfl...

Förra året satte jag några nya plantor av ormöga, eftersom jag gärna vill ha en grupp av dem där i kanten.
Fick även några småplantor ormöga av min väninna/bloggsyster Nina. Senare såg jag att deras blad är väldigt olik varandra. De jag fick av Nina har betydligt rundare blad än de jag köpte. Det syns även när man kollar på plantorna på bilden, de med större runda blad har hunnit längre. Men det gör inget, de kommer att blanda sig här ändå...


När snön drog sig bort så hade de blomknoppar bara 1-2 dagar senare!

Ormöga, Omphalodes verna


Ormöga i knopp

Även här har jag lite krokusar.
Jag har en vit liten sort med lilaspräckliga yttre kronblad. Krokusar kan ju lätt bli lite för många i en blomrabatt, men jag vill gärna ha något som blommar tidigt här, och det gör krokus.



Våren kom på en gång när den äntligen kom!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen