tisdag 29 maj 2018

Köksträdgården maj 2018


Här har vi det fortfarande halvfärdigt...
Jag har höjt på de nya pallkragarna med ett varv för att få mera höjd. Jag hade fyllt kragarna färdigt, men det betyder att de är halvfulla igen.


Rabarbern som var i en odlingslåda längre in i köksträdgården har fått maka på sig och flytta ut hit i pallkragen. Där var den varit tidigare har jag nämligen ett nytt projekt pågång, men det är inte påbörjat ännu. Tomater ska få växa på platsen som nu blev ledig, men ska fixa lite gynsammare till dom först...


I den gamla delen av köksträdgården har det väl inte hänt sådär jättemycket. Salladen växer på, rädisorna är klara att skördas, helst redan igår *flabb*. Spenaten har inte fått lika stora blad som de brukar få, vet inte om det kan bero på värmen och torkan som gjort att det jag vattnat inte varit tillräckligt... 

På bilden nedan ser ni var det ännu finns en rabarberplanta, den ska troligen flytta till odlingslotten.


Rädisor, dill, persilja (gömd under rädisbladen) och björnbär som hittar hit...
Här finns sallad för en längre tid!
Vi skördar redan blad för blad av plocksalladen, men de som är sådd glesare ska jag låta knyta huvud.


Har hittat flera småplantor av rosenskära som tydligen frösått sig själv iår. Vem vet hur månge som skulle ha grott här om jag inte hade vänt upp och ner på all jord då bokashi grävdes ner?! I bakgrunden är det morötter och salladslök som nyss grott.



I en annan låda har jag också morötter och lite olika löksorter som jag sått från frö.
Även här har jag grävt ner bokashi innan.
Förra året hade jag citronkoriander här. Nu är det fullt av småplantor som grott i både denna låda och den bredvid. Jag skördade aldrig kapslarna av koriandern, så den frösådde sig själv istället. Tycks vara en riktig överlevare!
Jag är inte helt såld på koriander, men odlar den för den trevliga blomningen.


lök och morotsrader samsas med mänger av självsådd citronkoriander!

Citronkoriander
Det soliga och varma vädret tycks fortsätta och fortsätta, få se om det bara tar stopp sedan, eller om vi får en riktigt höjdare till sommar!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen