fredag 18 maj 2018

Återbesök i Maj Ahlvik's växthus

I början av mars var jag hemma hos Maj Ahlvik för att göra vintersådd av grönsaker i hennes växthus. Nu, ca 2 månader senare, är jag på besök igen för att se hur det gått! 


Eftersom vi dessutom är kollegor så har jag ju haft lite "inside information" och hört när det grott och att hon kunde börja skörda lite blad. Men det är ju så intressant att följa med växtligheten såhär på våren. Spenaten var så mjäll och god, rädisbladen milda och fina. Salladen är lite senare, men snart kan man plocka lite småblad från den med.



Det var så lugnt och skönt att bara sitta där i hennes växthus, prata och skratta. Vi har alltid så roligt tillsammans! Hon bjöd på jättegod smörgås och vi avslutade med turkisk yoghurt som var blandad med chiafrö och toppad med (inhemska) hallon och jordgubbar. Sååå gott!


Persika 'Fruit me yellow' i blom inne i växthuset
Som jag avslöjade i klippet så kommer jag att besöka Maj i sommar för att få hennes underbara trädgård på film!
Här kommer några glimtar, men de är fotograferade mellan 23-00 på sena kvällen, så färgerna och kvaliteten är lite off. Hon har massor av växter, snyggt formade stigar, rabatter och anläggningar. Dessutom finns stiliga svarta konstruktioner som styr upp i trädgården.
Kan tipsa er... Hon kommer delta i öppna trädgårdr iår... 



Samtidigt som jag var där så passade jag på att ta hem mina växter som jag haft i vinterförvaring i hennes källare. Det är stamrosen 'Therese Bougnet', ett vildvin jag inte hann jordslå och en marktäckande ros som heter 'Rody'. Den har jag i en hink, och vågade inte lämna ut den så under vintern...


Tack Maj för att du tog hand om mina växter, för gofikat, pratstunden och ditt härliga sällskap!
(Här hittar ni inlägget från första besöket med vintersådd)

Ha en fin helg!
Själv har jag ledigt fredag och lördag, vilket betyder = Trädgårdshäng (jobb) 

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen