tisdag 15 maj 2018

Förstoring av köksträdgården!!

I januari grävde maken upp gräs slänten mot skogen för att göra mera utrymme bredvid garaget. När man startar ett projekt, så är det lätt att det spinner vidare till ett större projekt.
(inlägg om det med före-efter bilder och skisser ser ni här)


Nu är våren här, snön är ett avlägset minne och grönskan ökar för varje dag.
Grovt grus i storleken 0-32 ligger nu utmed hela nya muren...


Men vi håller på och gräver bort mera gräs... Mellan ladan och köksträdgården... och bredvid köksträdgården... Det är ganska pickligt att gräva bort gräs och ogräs som trasslat sig in mellan naturstenarna, men vi ska tro jag fått bort allt... eller det mesta iallafall.





Den övre delen blir förstoring av köksträdgården med pallkragar. Hade velat ha likadana lådor som vi byggde till köksträdgården, men har inte tid att bygga just nu. Det går ju alltid att byta ut dem senare.

För att minska på ogräsarbetet så satte jag markduk ovanpå fyllnadsjorden, efter att grässvållen och överlopps mull skrapats bort. Sedan placerades pallkragarna ut. Tanken är att de tre mindre kragarna ska innehålla örter och bilda som en kant/häck in till nya delen av köksträdgården, som sedan leder vidare till porten.



På morsdag (i söndags) hann jag köra ut bark och fördela det mellan kragarna.


En kant ska ännu anläggas innan jag kan fixa det sista med barken. På nedre delen, där jorden är bortgrävd, kommer vi fylla med 0-32 grus och sen ska vi täcka in det med natursingel, även bakom garaget täcks gruset med natursingel.


Vi har tillfälligt flyttat bort mitt planteringsbord och plockat bort betongplattorna som var under så att vi får grunda om och fixa mer grus. Sedan sätter vi plattorna tillbaka (som jag nu köpt mer av för att få grunden under bordet större, eftersom jag knappt hade något att stå på innan.


Fick hjälp av min lilla blivande trädgårdsmästare så vi hann fylla flera av kragarna som nu står klara att ta i bruk.


Först vek vi tidnignspapper uppefter kanten för att jorden inte ska sippra ut i barken från nedre kanten av kragen eller i hörnen där gångjärnen är glisa.. Sedan fyllde vi dem med jord och löv-gräs-räffs från grannens. Lådan på bilden ovan fick även en hink bokashi från i vintras som stått ute.

Jag hade gärna haft dubbla pallkragar för att få upp höjden till 40 cm, men jag hade inte fler än såhär... ännu...

Ni funderar säkert varför jag inte visar mer på muren. Ni får vänta lite på det... Jag kommer skriva om det i ett separat inlägg. Dessutom har jag ett par kantstenar som ska på plats först. Hade även lovat ett filmklipp, och det kommer ni få se, sen då jag hinner redigera...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen