tisdag 23 augusti 2016

Buskbasilika

En otroligt vacker kryddväxt är buskbasilika!


Den blir hög, mycket högre än den jag har. Min har bara haft en tuff start när jag flera gånger glömt att vattna den. Ändå fortsätter den leva och blommar jättelänge.
Blommorna i sig är ju hur vackra som helst!

Jag har klippt ner den själv på våren för att få en större krona, toppade har de även blivit som ungplantor i växthuset.
HÄR kan ni se hur litenmin buskbasilika var i juni efter att jag klippt ner den.


Det finns också en variant med grönare blad som blommar i en annan färg, men jag gillar verkligen denna sort med rödlila ådringar i bladen och vacker rosalila färg på blommorna.


Platsen den står på är ganska utsatt, beroende på varifrån vinden kommer.
Basilika är ju känd för att vara känslig. En av de känsligaste av kryddväxter faktist.
De vill inte stå för blött, de vill inte torka, de vill inte stå i vindblåst och de vill inte ha för kallt.

Thaibasilika hör också till en av sorterna som är tåligare, buskbasilika likaså!
Denna har aldrig visat att den skulle ha tagit skada av varken köld eller vind. Att jag haft den snustorr flera gånger visar den genom att hänga lite. Efter att den fått vatten är den back i buissness!


Den hade lite klen stam för sin tunga krona, så två små sländor får fungera som stöd, samtidigt som de är dekorativa. Jag gillar ju även metall och rostiga grejer som ni vet...

I övrigt på min terass så hittar man mest kryddväxter och pelargoner.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen