fredag 12 augusti 2016

Bygga funktionella lådor

Stadiga trälådor kan vara multifunktionella.
Man kan använda dem liggande rätt väg, för att ställa nåt i dem, med bottnet uppåt som ett bord. Men att svänga dem ståendes på kort- eller långsidan fungerar också riktigt bra som bord. Man kan ju även välja om man vill ha öppningen eller bottnet utåt när man har dem på stående.

Jag (eller.. den gången var det maken, men min design) hade redan förra året byggt en låda att ha krukor på. Den saknar botten, så att förvara nåt i den är lönlöst. Men perfekt som bord/hylla är den. Bilder hittar ni HÄR.

Inför öppen trädgård som jag hade i söndags fixade jag lite mera krukor och grejer på terassen. Det behövdes absolut något som skapade lite höjdskillnader, så jag åkte till byggcenter och hittade passande material från deras rea-hörn.

Instagram bild från natten till lördag... ;)

Jag byggde två stadiga trälådor.
Den ena har måttet 40 cm x 60 cm och den andra 40 cm x 70 cm. Båda har djupet på 25 cm.



Den större lådan har jag stående på kortsidan med öppningen framåt. Jag hade tänkt ställa en kruka nere i lådan, troligen en pelargon ska det bli (som skyddas från vind och regn).
Ovanpå lådan står en konservburk med mörk buskbasilika. de blommar så otroligt vackert med lila spiror!
Den är dessutom mycket tåligare än vanlig basilika.


Den mindre lådan lade jag på liggande med bottnet utåt. Den ser mera ut som ett bord än en låda när den står på det här viset.
Till våren då klematisen ska klippas ner så ska porten behandlas med terassolja, då ska även lådorna få sig ett varv med penseln. Gillar färgen "poro" (betyder "ren" på svenska, alltså djuret i fjällen) som vi har på terassen. Den är lite gråbrun, passar med den kalla färgen på huset. När man målar lådor i den kulören så ser de gamlare ut, dessutom håller de längre.

Så några euros virke gav mig två stadiga lådor som kan användas som bord! Inte illa!
De hade lite skavanker och några var lite vridna eller sneda, men det gör inget.
Sen när jag ska städa undan här till hösten så har jag något att förvara grejerna i under vintern.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen