måndag 22 augusti 2016

Mina träd juni vs. augusti

Nu kan man tydligt se hur hösten anlänt i våra trädgårdar och skogar.
Löven börjar gulna och det är sådär allmänt fuktigt och råkyligt väder.

Började bläddra bakåt bland sommarens bilder och konstaterade att mina träd nog växt en del.

Det lilla Aroniaträdet, som jag själv ympat på en liten rönn som jag drog upp i vår skog, beskär jag rätt mycket varje år. Det förgrenas och växer. Har tänkt hålla trädet lite mindre, men med en rund och tät krona.
Aronia augusti vs. juni
I våras var Manchuriska valnöten riktigt sen i starten. Ovanligt sen. Dessutom hade sorkarna ätit på rötterna, så man kunde se hur trädets rötter lyfte under markduken. Kände mig riktigt ledsen och tänkte att det var kört...

Men under juni månad började trädet utveckla sina stora blad. Nu kan man tydligt se att trädet stormväxt! Det har aldrig tidigare växt så mycket under en sommar!

Manchurisk valnöt 5.6.2016
Trädet har under de senaste två åren fått ett par grenar och börjat forma en krona, istället för bara en stam med blad. Nu har det kommit flera förgreningar och en tillväxt på säkert 50-60 cm (har inte mätt). Nu har det en krona!

Manchurisk valnöt 3.8.2016
Tycker att det gör all skillnad med valnötsträdet i bakgrunden...


Ett träd som däremot inte sett ut att må så bra är mitt favoritäppelträd 'Lantun talvi'.
I våras blommade det jättefint! Trädet var översållat av blommor!

Senare kom massor av äppelkartar. Så småningom tyckte jag att det föll lite väl mycket kartar ur trädet... Det brukar gallra bort bra ur blomklasarna på egen hand, så att bara 1-2 äppel lämnar kvar/klase. Då har det utrymme att växa sig stort och mogna som det ska.
Nu föll bara fler och fler...

Vet inte om det beror på alla hårda vindar som pustat på under sommaren, eller alla hårda regnskurar... Men av någon anledning så finns inte ett enda äppel kvar i trädet?!!

Tillväxten brukar vara runt 50-100cm på varje gren, nu ser man knappt någon tillväxt alls... Är det den hårda vintern som spökar? Många träd har skadade stammar efter vintern... Kanske det repar sig till nästa år...


Det var tre av mina träd...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Anneli A sa...

Totta, syksyä on jo ilmassa. Keltaisia lehtiä tippuu puutarhapoluille. - Blogissani on puutarhakirjojen syysarvonta, käyhän kurkkaamassa. - Mukavaa viikon jatkoa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen