lördag 27 augusti 2016

Dahlstrands trädgård

I Esse, hos paret Dahlstrand fortsatte måndagens trädgårdsbesök.
En trädgård jag aldrig besökt innan.

Det här är en trädgård som får vem som helst att tappa hakan!
Du kan garanterat besöka trädgården tio gånger, och ändå hitta något nytt varje gång, som du missade innan. Redan när man parkerade bilen såg man gamla järn-grejer och lyktor i skogskanten intill trädgården. När man gick ner på infarten så möttes man av ännu mer!



En enkel sak som en gammal tom ram med två rostiga verktyg på fasaden. Fint.
När vi gick vidare kom vi till ett fint och mysigt uterum. Jag var så upptagen med att fotografera de vackra Dahliorna och järnföremålen framför, att jag helt glömde att gå in och titta där!


Det var en ganska stor skogstomt med anläggningar och gångar som gick överrallt. Varje gång man trodde att det tog slut så kom något nytt. Temat med stilleben och gamla järngrejer mm fortsatte genom hela trädgården. Här samsades intressanta växter med stora träd.


Har inte sett en sådan lilja tidigare.
(Om jag inte minns helt fel så köptes den på en resa till Tallinn tidigare iår.)
Bladen och växtsättet var helt klart som en flocklilja, men blommen var precis som en tulpan!
Så otroligt häftig!




Actinidia kolomikta, Minikiwi/Kameliontbuske är en klätterväxt med dekorativa blad som får bleka och rosa toppar på bladen. Här hos Dahlstrands var busken full med frukt! Själv har jag aldrig smakat minikiwi, men jag har förstått att de har en krusbärsliknande smak.




Odlingslådorna såg precis ut som en "grön säng" med sänggaveln som stod i ändan.


Fler röda stolar. Här med spaljéer gjorda av gamla madrasser som haft metallram/-fjädring.
Hur kreativt är inte det?!



Mysiga uteplatser och kryp-in varvat med bänkar av alla de slag fanns på flera ställen. Det är ingen skillnad på väder eller tidpunkt på dagen, man hittar alltid en plats där man kan sitta!



Sittplatsen uppe i skogskanten med störar som vägg!
Passar så bra in här i naturen.
Den svarta stolen vill jag chilla i med en trädgårdspod i öronen och slutna ögon...


Det var riktigt trevligt att gå genom den långa gången tunneln som bestod av flera bågar armeringsnät. Lite olika klätterväxter i näten och diverse metallgrejer som denna fina plåtstjärna.


Kolla in kombinationen med rödbladig smällspirea som bakgrund till Rudbeckia och Echinacea!
Speciellt den rosa Echinacean blir hur snygg som helst.


De här trevliga tjejerna (och en liten kille som inte syns på bilden) samåkte jag med, Nina och Sandra, trädgårdsmusketörerna. Längst till höger har vi Margareta, som tillsammans med maken Håkan skapat denna trädgård.


Tack Margareta och Håkan för att vi fick möjligheten att utforska eran fina och intressanta trädgård. Jag kommer säkert flera gånger. Vore intressant att se den i sommarblomning!

Missade ni den första trädgården? Då är det bara att klicka HÄR så kommer ni till Lotta & Jyrki's trädgård!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

TOLLER GARTEN ich liebe so wilde mit liebe gemachte GÄRTEN,,,

wünsche noch einen schönen TAG bis bald die BIRGIT aus TIROL

♥Min Eden♥ sa...

Ja det var nog en av de mest magiska trädgårdar jag besökt! Sällskapet var ju inte heller helt fel :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen