torsdag 18 augusti 2016

Grönsakssalt

Igår efter jobbet körde jag in till stan på jakten efter en torkmaskin passande för örter mm. Och visst kom jag hem med en! Jag har aldrig använt en tork innan, och inte gjort eget salt heller, så jag fick läsa lite först.

Grönsakssalt i torkmaskin

Efter att jag läste Skillnadens Trädgård, Sara Bäckmos bok, så blev jag inspirerad. I boken finns recept och inspiration.




Jag testade två varianter.

Nr 1. Persilja, snittselleri, tomat och salt.

ca 4 dl grovhackad snittselleri, (när jag trycker ihop det)
ca 2 dl grovhackad persilja (när jag trycker ihop det)
1 tomat
1 dl finkornigt salt

Nr 2. Persilja, vitlök, chili och salt.

ca 3 dl grovhackad persilja
2 vitlöksklyftor
1 stor röd chili
1 dl finkornigt salt

Mixa ihop och rör till sist ner saltet.
När blandningen är klar breds den ut på teflon- eller bakplåtspapper på torkmaskinens hyllor (eller ugnsgaller ifall man använder ugn). Torka på ca 50 grader tills det är torrt.
Jag stängde av maskinen under natten och knäppte på den igen på morgonen.
När det var torrt (tog ca 10 timmar för mig) bröt jag lös saltkakorna från pappret och mixade för att få det finfördelat. Att använda återanvändningsbart bakplåtspapper (teflonpapper) är säkert mycket enklare, eftersom det inte går sönder eller fastnar när man ska ha loss saltet.
Skaka ännu genom en sil för att få de sista klimparna fördelade innan det sätts i burkar.


Måste säga att det blev rikgit gott!

Saltet kan man använda som smaksättare i matlagning eller exempelvis som krydda på salladen eller smörgåsen.

Nu har jag skördat mera kryddväxter och är beredd att testa nya smaker!
Torkmaskinen kommer att bli som en drog tror jag...


HÄR har Sara Bäckmo ett bra inlägg om att göra grönsakssalt. Hon berättar steg för steg både om man använder ugn och torkmaskin. Flera recept bjuder hon på också.

Den 11:e november kommer hon och föreläser till Nykarleby. Jag är anmäld! Är du?
Ska bli sååå intressant!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

4 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Åh ja jag gissar att du kommer nog bli hel beroende av detta... Ser jätte gott ut!!

Anneli A sa...

Näyttää hyvältä. Kiitos resepteistä. - Kaunista viikonloppua!

Anonym sa...

Spännande!

Ryms det att torka äppelringar o dyl i maskinen också?

Drömgården sa...

Det kan man säkert göra Caisa. :)
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen