tisdag 16 augusti 2016

I porten och tunnor

Oj detta eviga regn...
Vi kan ju inte påverka vädret, så det är bara att vara nöjda med läget!

Alla vet ju att sallad vill ha mycket vatten, om de står torrt blir de små och beska, men nu får de nog lite väl mycket väta.


I övrigt mår väl nog köksträdgården rätt så bra. I växtstödet avsett för bönor är luktärterna frodiga och blommar rikligt. Gjorde en bukett idag med bl.a luktärter och olika grönt från trädgården (+lite snittblommor som jag hade hem från jobbet). Man behöver skörda blommor också för att få mer blommor. Gör man inget åt luktärten kan blomningen avta.

I porten in till köksträdgården har den vita sidenklematisen, Clematis vitalba 'Paul Farges' ('Summer snow'), precis börjat blomma. Sådär passligt två dagar efter öppen trädgård slog den ut...



Den frös helt ner efter vintern, och jag var riktigt orolig att den hade gått förlorad.
Till min lycka så kom den senare upp från roten och nu är den uppe till mitten av porten!
Vilken växtkraft!

Den har små vita blommor, men istället för storleken mäter den upp med riklig blomning in på sen höst. Jättefin att använda i buketter och arrangemang.


Bredvid min "sitta och vila, njuta, tänka och planera" stol hade jag planterat mynta i en större konservburk. Den myntan trivs riktigt bra och har växt sig frodig. Nu blommar den dessutom! Jag vet att största delen av kryddväxterna försämras i smak när de går i blom, men vissa är ju bara för vackra! Så måste man ju tänka på fjärilarna också. Fjärilar gillar mynta.



I den stora blå tunnan frodas frilandsgurka tillsammans med zuccini.
Ja, eller frilandsgurkan har krypit ur tunnan och växer nu vidare efter gruset. Efter stormen Salomon som drog över här i juni såg det ut som att frilandsgurkorna gick förlorade, så jag planterade en liten zucciniplanta som sällskap i tunnan. Två av gurkplantorna repade sig som ni ser!




Ett litet problem nu är att jorden sjunkit ihop rätt mycket, så nu står plantorna riktigt lågt. Zuccini, som blivit jättestor, ser inte mycket av dagsljuset, så jag blir nog tvungen att ta bort lite blad. Har skördat en, men de övriga börjar ruttna innan de är klara...

HÄR kan ni se hur det såg ut när gurkorna planterades. Finns även bild på rabarber i en halverad tunna.
Vill ni se mer av tunnan, som var tänkt som varmbänk på våren så klickar ni HÄR.

Det var allt från mig idag.
Vi hörs igen!

Ännu är det inte för sent om ni vill delta i måndagstema. Denna vecka är det "Tillväxt" som är ämnet.

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Anneli A sa...

Kauniilta näyttää. Niin se vaan syksy saapuu; loppukesän voi aistia jo valokuvissasikin. - Mukavia elokuun päiviä!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen