fredag 5 augusti 2016

Färgstark Klematis

I våras trodde jag att min Italienska klematis hade gått förlorad. Den frös ner helt och visade inga tecken på att komma med nya grenar från roten.
Men plötsligt en dag i början/mitten av juni så upptäckte jag att det visst fanns liv i den. En stjälk kom upp från roten och den stjälken har nu växt högre än växtstödet, så jag fick böja ner den och trassla in den.


Det är den färgsprakande ceriserosa Clematis Viticella 'Södertälje'
De första blommorna har slagit ut nu och hela plantan är full av knoppar!
Vilken färgshow det ska bli!



Några av blommorna hade lite grönt på kronbladen.
Det ska nog inte vara så, men jag tycker det är vackert!
(Ifall man kollar på bilderna jag hade i ett inlägg förra sommaren, så ser ni att den kan ha 5-6 kronblad)


Flera växter har blommat ut, eller fått blommorna förstörda av regnet.
Så himla typiskt några dagar innan öppen trädgård!
Vilken tur att åtminstone 'Södertälje' bjuder på blomning då.

Min vita sidenklematis 'Summer snow' som växer i porten till köksträdgården kan med tur hinna slå ut sina första blommor till söndag, för nu är den full av små runda uppsvällda knoppar...


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Meta sa...

Är den så röd som bilden visar??
vill nämligen ha en sån röd inne på den tredje som ska vara röd då.
Ha det gott
Kram Meta

Drömgården sa...

Jo färgen är exakt som på bilden! :)
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen