torsdag 4 augusti 2016

Köksträdgården i kvällssol

Vilken härlig kvällssol som lyste över köksträdgården igår kväll!
Underbart!


Isop som i våras blev uppgrävd, flyttad och nerklippt har fått en riktig kick!
Den har tagit över nästan hela lådan, fast tanken var att den bara fick ta halva. Gillar doften på den. Kan inte motstå att dra handen genom mitt buskage av isop när jag passerar där. Nu har den dessutom börjat blomma, vilket betyder insekter och fjärilar i köksträdgården!
Älskar isop!
Den frösår sig ganska vilt, så man kan med fördel klippa bort blommorna när de blommat en tid, men man vill ju inte... de är ju så fina.

Ett bra tips för alla ni som bor längre norrut men så gärna vill ha lavendel.
Plantera isop istället så vet ni att det överlever vinter!


Hade flera gånger besök av en katt i ena odlingslådan, så en del salladsplantor mm blev förstörda. Lade fiberduk över och har låtit den ligga på senaste veckorna. Enda gången jag öppnat är när jag vattnat.
Nu har fiberduken fått ligga kvar på marken.
Eftersom grönsakerna i lugn och ro fått växa till sig, utan att någon katt sluppit dit och krafsa runt, så har lådan nu fyllts upp. Bar jord och små glesa plantor är aldrig bra kombination ifall man har katter i grannskapet.

I lådan finns:
- Rödbetor
- Persilja
- Bataviasallad


I lådan intill börjar rosensalladen ta både färg och form.



De vackra dillkronorna i motljus!



Det kommer hygglig hallonskörd iår!


Chiliplantorna har tagit ett jättekliv och blivit större och stabilare.
Frukt bär de också, men ännu är de gröna, hoppas de hinner bli röda och avmogna innan hösten.
Chilisorten jag odlat själv från frö heter 'Piment d'espelette' och har en styrka på 2/5.
Riktigt passlig styrka tycker jag. Det behöver inte vara det starkaste man får tag i, chili är ändå starkt, istället kan man sätta mer och få fram själva chilismaken. Bara de blir klara har jag tänkt göra chilisalt.



Lite tomater har vi fått äta. Sorten 'Hundreds and thousends har flera tomatklasar, men ännu inga mogna tomater.


Nu kommer vi till en ny kryddväxt för mig, Citronkoriander.
Har själv drivit upp plantor från frö och har nu en rejäl buske som blommar vackert mitt i den ena odlingslådan. Igår när jag gick runt och tittade lite närmare genom kameralinsen, så upptäckte jag fröställningarna som bildats efter blomningen. Kan man använda dessa? Torkade eller färska? Någon som vet?


Idag är sista dagen att delta i utlottningen av ett A4 vykort med dagfjärilar. (Klicka dig då vidare här)

Efter arbetsdagen är det trädgården som behöver få lite tid och kärlek!
På söndag är jag med på Öppna trädgårdar kl.12-18.
Timmervägen 10, Sandsund
Gamla sidan (östra), sväng in från Bennäsvägen till Högbackavägen, därefter kommer Timmervägen och vi är näst sista huset på höger sida.
Kanske vi ses? Var inte rädd för att komma och prata!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

Meta sa...

Tänk för bara några månader sedan var det kallt,blåsigt och snö. det är härligt med alla vackra årstider vi har med var sin förgyllare.
Ha det fortsatt fint
Kram Meta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen