söndag 7 augusti 2016

Omgjord lekhörna i trädgården

Sandlådan tog vi bort för en tid sedan. Tycker inte att barnen leker där så mycket mera. Dessutom använder kvarterets katter det som toalett...


Vi putsade upp och jämnade ut grus där istället. "Uteköket" (som fortfarande är halvfärdigt) svängde vi, tidigare stod det med baksidan mot sandlådan, nu kändes det fel när sandlådan var borta.

Det blev som ett litet rum för lek.
Mycket av den känslan är tack vare Alvas blomrabatt som nu står rätt ut från stenkanten, som en grönskande vägg.


Nästa år kommer vi att skrapa bort ytan runt hela mutterrabatten. Så sätter vi markduk på hela grusområdet här och fyller upp med natursingel istället.


Ja.. Det är ju inte klart ännu.. Men det är pågång!
En plåtbalja ska sänkas ner i "diskbänken", men det hann vi inte idag...
Efter att jag hade fotograferat ställde jag dit lavendel och smultron som jag planterat i konservburkar.


Nu är duken synlig som tidigare var mot sandlådan, för att myllan inte skulle ligga direkt mot trä. Hit ska ännu plockas en stenkant, men tyvärr kommer det att se ut sådär under öppen trädgård. Tiden tog slut helt enkelt!


På uteköket skrev jag texten "Alvas kök". Jättefult, jag vet! Penseln var allt för stor och färgen hade tjocknat lite. Men på en lekplats ska det väl se ut som att ett barn skrivit det? eller hur?
Ett bakstycke och två dörrar (av en träram och hönsgaller) är det tänkt att hon ska få ännu på sitt kök.


Köpte gul och rosa färg för utomhusbruk. Valde ut några stubbar från vedbacken, som gubben ännu inte hade klyvit till ved.
Målade gula sittytor på pallarna och en rosa yta på bordet. Ritade sedan på ljusa linjer och målade stenar i samma ljusa kulör och i gult. Nu kan barnen leka att det är ett fikabord eller så kan de sitta och spela luffarshack, eller något annat som de kommer på.



Dottern var jättenöjd, och det är huvudsaken!

Blomrabatten intill är hennes egen. Där blommar nu för tillfället Vädd, Veronika, Kantnepeta och Stäppsalvia.



Tänkte skriva att imorgon är det öppen trädgård, men klockan visar 02.40, så det är alltså senare idag...
Nu ska jag kasta mig under täcket och vila mina trötta ben. Har jobbat i trädgården hela dagen och sedan stått i köket och bakat kaka och kokat falsk hjortronsylt.

Morgondagen ska bli riktigt rolig!
Det är första gången jag är med i Trädgårdsförbundets "Öppna trädgårdar" eller "Avoimet puutarhat" som det heter på finska.
Välkommen att hälsa på mig här i trädgården kl.12-18 alltså nu på söndag 7.8.


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

1 kommentar:

organicgardendreams sa...

Hi Kitty, thanks for visiting my blog and leaving a comment.
Of course, I was curious if you are writing a blog, too.
Love the outdoor kitchen for the children. It must be so fun for them to be able to play there.
Good luck for your open garden tomorrow, you must be so excited!
Warm regards from Southern California,
Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen