onsdag 3 augusti 2016

Växter & armering

I rabatten på norrhörnet planterade jag här tidigare en växt som jag länge velat ha, men inte förrän nu haft en passande plats för.
Den växten är Aklejruta.

Aklejruta, Thalictrum flavum x rochebrunianum 'Elin'


Den blir väldigt hög, upp till ca 2,5 meter rättare sagt!
Min har nog en bit kvar till det, Den ligger runt 1m skulle jag tro, men ett stöd behöver den ändå redan nu. Efter alla hårda blåsväder vi haft så har den en tendens att luta sig mot armeringsstödet bredvid.
Bockade till ett eget stöd med en pentagon form som håller växten upprätt.
Det blev sådär lagom diskret, men fyller sin funktion och passar ihop med det högre växtstödet.

Den gamla avbrutna skyfflan har ingen stor praktisk roll, den är bara lite dekorativ i mina ögon.
Järn och gamla föremål, det är grejer det!


Nu vill jag ha fler!
Såg att vi ännu hade kvar av den andra sorten på jobbet. En dubbelblommig sort.


Alla växter tycks trivas bra i nya rabatten!
Det har buskat till sig fint och växterna ser mera hemma ut. Både ormöga och spetsmössa har börjar sprida lite armar. Tanken är att de plantor jag satt ska växa ihop till linjer och grupper.


Klätterstormhatten har också växt. Den börjar ha långa slingrande stjälkar fulla av knoppar. Önskar att de hinner slå ut inför öppen trädgård på söndag... Hoppas hoppas... Den är nämligen inte så vanlig här. Gillar hur den mörkalila, nästan svarta, blomman gillar Darth Vader, eller någon typ av Riddarhjälm.


På tal om öppen trädgård så har jag idag rensat lite ogräs här i rabatten på norrhörnet (halvvägs...), men i övrigt så har jag allt jobb framför mig ännu!
Börjar känna både stressen och pressen komma krypandes...
Jag har både haft skador och legat i feber, så ogräset har haft riktiga semesterveckor här i trädgården. Sedan är det ju så mycket annat också som behöver göras... Hur ska man hinna?!
Hoppas mina besökare inte har för höga förväntningar...


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

Meta sa...

Den rutan gillar jag med så fint när den svävar över andra växter. Önskade att det fanns en ljusare färg av stormhatten,Där jag hade den så försvann den i allt annat.
Lycka till med öppna trädgården och hoppas många kommer.Lite för långt för mig bara annars hade jag kommit
Kram Meta

♥Min Eden♥ sa...

Eftersom jag inte är med i år så kommer jag och besöker istället :D yeeh! Behöver du hjälp, så säg till! Jag kommer bara att vara hemma i morgon kväll, på fredag far vi till Vasa och är där till lördag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen