söndag 10 juli 2016

Växter i närbild

Igår var jag ut för att fotografera lite mera växter. Finns så mycket i trädgården som man nästan inte ser, inte förrän man går riktigt nära.

Här kommer ett litet plock från gårdagens bilder. Allt från små små blommor, till blommor med kronor av många små blommor. Och då ska vi inte glömma insekterna.

Vild förgetmigej
De små blommorna på den blåa allium är hejare på att hålla kvar vattendropparna.

Allium caeruleum.

Stjärnflockan är ganska makalös när man tittar riktigt nära på den. Det finns så många detaljer, former och färger i den blomman. Inget man kanske tänker på när man står på avstånd och ser på den. Dessutom är det en fantastisk snittblomma!

Astrantia major, Stjärnflocka

I salvian finns det nästan alltid humlor eller andra insekter. Den här humlan var verkligen ivrig och gav mig en riktig utmaning när jag skulle fånga den på bild. Så fort jag fick med den och fick in fokuseringen så flyttade den på sig-

Stäppsalvia, Salvia nemorosa 'Caradonna'


I övrigt har det varit en fantastisk dag, äntligen sol och uppehåll!
Tog nya cykeln till jobbet och pysslade på lite i trädgården på kvällen.

Imorgon ska ni få se vad jag pysslade med.
Kan avslöja att det har med konservburkar att göra...

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar
Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen