lördag 20 januari 2018

Bokashi på vintern


Nu är det ett par månader sedan jag haft igång några bokashi hinkar.
Sanningen är att mina lock är spårlöst försvunna och jag har hela tiden glömt att köpa nya när jag varit till stan.

Nu har jag lock och dessutom köpte jag ett par nya hinkar också, så att jag inte blir utan innan våren.
När man gör bokashi på vintern är det lite annorlunda, inte mycket, men lite.
Hur man tar hand om matavfallet under tiden hinken fylls är lika som vanligt. Sen kan det stå två veckor kvar inne för att fermenteringen ska ske och alla microber ska hinna göra sitt jobb.
Det är nu det skiljer åt jämfört med årstider då vi har bar jord.
Hinkarna kan ställas ut. Det gör inget fast de fryser. Microberna dör inte, de går i vila tills det tinar upp på våren. När jorden tinat upp så att det går att gräva är det bara att göra grop i odlingslådan/-bädden och hälla ner innehållet. Det går även att ha en större behållare (med lock!) som står ute dit man tömmer ut avfallet under vintern ifall man inte vill använda så många hinkar.

Det rekommenderas att ha 20 cm jord ovanpå matavfallet.
Ordentligt med jord ovanpå gör att du kan plantera eller så dina grönsaker/blommor direkt, utan att de sätter sina känsliga små rötter direkt i avfallet. Det gör även att det kommer tillräckligt långt under för att man inte ska få besök av oinbjudna gäster.

Matavfallet blir till jord på ca två veckor!

Såhär enkelt är det:

1. Börja med att sätta en tidning i bottnet. Då är det enklare att tömma ur hinken.


EM Bokashi strö
2. Varje gång du tillsätter matavfall så strör man över lite EM Bokashi (ser ut som kli).

3. Varva med rivna tidningar mellan lagren, speciellt ifall du har blötare matrester.

Mina vanliga hinkar har ingen kran, så det är svårare att tappa ur lakvattnet. Men genom att trycka en tidning mot avfallet och försiktigt hälla ur den fungerar.


4. Mellan lagren kan man även kasta snytpapper eller hushållspapper som man använt.
Även de blir enkelt till jord.


5. Tänk på att inte sätta för tjocka lager matrester.
Sätt tunnare lager, med strö mellan, innan du sätter mer. Annars kanske inte fermenteringen sker lika effektivt.

Samma gäller storleken på det du slänger i.
Exempelvis äggskal krossar jag i handen innan jag slänger ner dem i hinken.
Större grönsaker/frukter/skal skär jag i mindre bitar.


6. Bokashi ska vara lufttätt!
Det betyder att locket ska vara tätt, men även att man inte öppnar locket flera gånger per dag. Ha en mindre hink/behållare i köket dit du slänger resterna under dagen. Till kvällen öppnar du din bokashihink och häller över, för att bara behöva göra det en gång.

Mera om EM Bokashi kan ni läsa i inlägget jag skrev efter en kurs jag deltog i på Sunds förra året.

Tänk dig att du under vintern gör ca 10 hinkar bokashi. Vid nerbrytningen går det ihop en aning, men det är ändå en stor mängd. Hur mycket jord blir det inte??!! Härlig, mustig, näringsrik och levande jord! Gratis. Sådant du annars skulle ha kastat i skräpet.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu ska jag försöka mig på Bokashi efter att ha läst igenom dina tydliga instruktioner. Bra också med riktigt konkreta bilder på avfallshinkarna:)
Det är alltid så trevligt läsa din blogg
Gunilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen