måndag 8 januari 2018

Skörderecept: Mjölkfri kålpaj med bönor


Vegetarisk och mjölkfri
Kålpaj med svarta bönor

Botten:

200 g mjölkfritt margarin
3,5 dl vetemjöl
0,5 dl rågkli
0,5 dl kallt vatten
0,5 tsk salt

Mixa ihop alla ingredienser i en matberedare, eller knip ihop med fingrarna.
Tryck ut i en smord pajform (28 cm) och täck in med aluminiumfolie innan den gräddas ca 10 min i ugnen på 200 grader.
Ta ut formen och ställ åt sidan medan fyllningen förbereds.

Fyllning:

400 g kokta svarta bönor
200-250 g kål (savoy- /grönkål)
1/2 medelstor purjolök
4 dl havregrädde
0,5 dl vatten
2 ägg
150 g vegansk ost
örtsalt
peppar

Fräs ihop kål och purjo i lite olja. Dra pannan till sidan. Häll i bönorna, osten och hälften av grädden. Krydda och smaka av. Häll röran i det förgräddade pajskalet.
Vispa ihop två ägg med resten av grädden och vatten. Häll över pajen och tryck lite med en sked så att det går in i fyllningen.
Grädda pajen ca 30 minuter.


Bottnet blev frasigt och gott.
Jag gillar kanter som håller ihop, som inte är hårda, utan som hålls spröda och går sönder i munnen.

Pajen gjorde jag till knytkalas-lunchen med trädgårdskaffe-gänget som vi hade igår. Jag har inte gjort mycket mjölkfria salta pajer tidigare, så det var aningen nervöst att experimentera ihop något som andra ska äta, utan att kunna smaka av det själv innan. Men den togs emot bra och jag tyckte själv den blev riktigt god.

Ingredienserna i denna kan man byta ut enligt vad man hittar hemma. Jag använde mig av grönsaker som jag odlat själv och tillsatte bönor för lite extra protein.
Vill man inte göra den helt vegetarisk kan bönorna bytas ut till exempelvis köttfärs, kyckling, skinka eller bacon.

Hoppas ni vågar testa.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen