torsdag 18 januari 2018

Nya frön har anlänt

Så kom den då... den första fröbeställningen!

Det är inte många påsar jag beställde, bara sånt jag ville komplettera med, som inte finns i vår trädgårdshandel. Har beställt ett par påsar från impecta tillsammans med en väninna också (typ 4-5 påsar), ingen stor beställning.

För ett par veckor sedan var jag dessutom int till Sunds och köpte de resterande fröna som saknades i min samling för att uppfylla planen inför kommande odlingssäsong. (ingen bild på dem tyvärr och jag har redan sorterat in alla påsar i frölådorna). Det var bl.a. två sorters bondbönor, morötter, två tomatsorter, både grön och gul zucchini m.fl... Man glömmer ju så snabbt.. 😉

2018 beställning från Runåbergs fröer

Ska testa tre sorters Bataviasallat som är nya för mig.
'Cardinale', 'Anuenue' och 'Maravilla de Verano'.
Blev tipsad av Johannes Wätterbäck när vi träffades i Korsholm. De lär ska tåla torka och värme bra utan att gå i blom. Perfekt för odlingslotten tänker jag! Jag har ca 6 km till min odlingslott, och där blir väldigt varmt och torrt på soliga sommardagar. Dessutom var det snygga sorter, vilket också är ett stort plus i min bok!
Jag täckodlar, vilket sparar mig tid när det kommer till bevattningen.
Jorden hålls mer lucker och fuktig, och när man vattnar absorberas det bättre än en öppen jord med torr skorpa. Ändå behöver man tänka på sorter man odlar och försöka anpassa sig efter tidpunkten på säsongen.


Sockerärt 'Norli'
En tidig, frisk och tålig sort för Norden. Utvecklingstid ca 54 dagar. Plantan blir ca 60 cm hög och ger bra skörd av söta baljor som är ca 7 cm långa och av hög kvalitet. Kraftigt växande och stadig. Utvecklas snabbt och bör skördas kontinuerligt.

Busktomat 'Koralik'
Ger massor av knallröda, körsbärsstora och goda tomater längst av alla på friland. Står oftast frisk när andra tomatsorter angripits av bladmögel i slutet av säsongen. Växer kraftigt och utbrett, tar mycket utrymme om den inte beskärs. Blir endast 20-25 cm hög och passar utmärkt i krukodling. 


Grönkål har jag odlat tre sorter av tidigare. Är en rookie när det kommer till grönkål. Oftast är det kålmalens larver som ätit upp min grönkål... Förra säsongen lyckades jag dock. YES! Fick jättefin grönkål av sorten 'Scarlet' som är lila. Odlade för första gången svartkål (typ grönkål) av sorten 'Black magic' och den gav en fin skörd som tålde bra att skördas frusna under vintern. De slutskördade jag i november, jag byxade dem och frös in som grovt fördelade. Supergoda.
Kommer att odla två sorters Svartkål iår.

En grönkålssort som ska vara den tåligaste att odla för vinterskörd är
Grönkålen 'Westland Winter'.
Ska bli intressant att pröva den. Dessutom saknade jag en grön grönkålssort till mina smoothies, den lila förstör den fina färgen på gröna smooties. Smaken är dock bra. Men jag odlar gärna flera sorter.

Förra säsongen odlade jag även broccoli och savoykål, något jag inte testat tidigare.
Vet inte vilka sorter jag hade, eftersom jag köpte några fördrivna plantor av var sort från jobbet. Iår ska jag driva upp från frö själv. Nu när jag har skapat lite mera utrymme för det.

En sort som Sara Bäckmo rekomenderat är
Savoykål 'Vorbote 3'.
En fin sort som ska ge en mycket tidig skörd. Hon odlar den i tunnelväxthuset (sverige zon 3) och kan börja skörda de yttre bladen redan i april. Våren kommer ju nog senare hit till Österbotten (Finland zon 4, motsvarar zon 5-6 i sverige) och jag har inget växthus. Men sorten jag hade förra året skördades sent på hösten. Att odla två sorter och få en tidigare skörd som sprider ut så att allt inte blir skördeklart samtidigt är mycket bättre.


Tre andra sorter som jag inte odlat själv tidigare, men som nu finns i min frölåda är Romanesco, spetskål och blomkål.

Vet av flera som odlat och rekomenderat spetskålen 'Kalibos'. Nu vill jag också pröva!

Blomkål blir ett fint tillskott i min grönsaksfrys för att få större variation vid matlagningen. Sorten jag har är 'Bola de nieve A'. Måste erkänna att sorten är obekant för mig, men efter sommaren vet jag mer om den.


Romanesco är så fantastiskt fin!
Snyggare och godare är svår att hitta.

Den på bilden köpte jag på butiken i veckan. Den är utsökt att använda i maträtter där du annars skulle använda broccoli eller blomkål. Gillar den även som färsk. Vi odlade romanesco på skolan när jag studerade till trädgårdsmästare, men jag har inte odlat den hemma.



Här kan ni kika in på min odlingsplan till odlingslotten för 2018.
Själva lotten har bara halva odlingsytan förberedd, så andra halvan finns ingen plan på ännu. Köksträdgården hemma har jag inte klar planen på, den får ni se i ett senare skede.

Vad har ni för "kan inte leva utan - frön"?
Kommentera gärna och berätta!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen