fredag 12 januari 2018

Skörderecept + Nystart för ett hälsosammare liv!

Något jag ännu inte nämnt här på bloggen, är att 9.1 var inte bara bloggens årsdag, det var även en nystart för mig!

9.1 var första kvällen jag träffade gänget som jag ska umgås med regelbundet under de kommande 6 månaderna. Tillsammans med PT Johanna Hjulfors ska vi ta steget till en hälsosammare livstil. Att lära sig prioritera och fördela vardagens timmar för att hinna med både jobb, hemmet, familjen och sig själv. Att hitta tiden till träning och vardagsmotion, samtidigt som man hittar en balans i kosten.

Att äta grönt är inget problem, inte när man odlar sin egen mat!
Värre har det varit att hålla bort sockret och skräpmat.
Konstigt nog så slutade jag äta godis samma dag jag fick reda på att kursen blir av! Det är ca 1,5 vecka sedan. Och jag har inget sötsug!! Saknar det inte alls!
______________________

Något ni kan räkna med framöver att det antagligen kommer bli en del skörderecept på bloggen.

Dagens skörderecept är en snabb variant på en god vegetarisk lunchsoppa.
Den är förmånlig och tar dig ca 20-25 minuter att göra från grunden.


Soppa på sötpotatis och grönkål
2-3 port.

1 msk olja
en liten lök (30 g)
två morötter (130g)
en liten batat/sötpotatis (250g)
ca 2 dl grovhackad grönkål
8-10 dl vatten
persilja
örtsalt
peppar
grönsaksbuljong


1. Fräs löken i lite olja tills den mjuknar. Krydda med peppar innan du häller på vatten och tillsätter grönsaksbuljongen och salt. Soppan blir ganska lös, vill man ha en tjockare soppa kan man minska vattenmängden till 8 dl.

2. Tärna rotsakerna. Låt dem koka ca 5 minuter innan du tillsätter grönkålen.


En av mina favoriter till det mesta! Väldigt lite salt i, mest bara purjolök och snittseller.

3. Tillsätt kål och låt sjuda tills rotsakerna är mjuka.



4. Tillsätt persilja, mixa soppan och smaka av.

5. Vill man öka proteinhalten i soppan kan man tillsätta kokta linser, bönor eller grädde.


6. Ät som den är (eller drick ifall du har en lösare soppa). Kan toppas med en klick creme fraiche, krutonger och lite persilja.
Bon apetit!
______________________

Nu ska jag ta tag i mitt liv, få bättre kontroll på min vardag och bli en piggare mamma till mina barn!
Aktiv är jag, men träningen som jag älskar har blivit mer kvällspromenader när jag hinner/orkar. Nu ska det bli ändring på det.

Är så besviken på mig själv när skador och annat fick motivationen att tryta.
Jag hade så bra grepp om mitt liv för ett par år sedan. Jag började träna och äta hälsosamt, (ingen diet!) och gick ner 34 kg samtidigt som jag blev starkare, piggare och gladare. Hur kunde jag låta det rinna ut i sanden?!
Vill ni läsa om min resa på 34 kg så kan ni göra det HÄR:


Idag är sista dagen att delta i utlottningen som pågår!
Vinsten är 10 fröpåsar utplockade av mig själv. Favoriter som jag själv odlar.
Gå till inlägget för att läsa mer delta.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen