onsdag 31 januari 2018

Vinterträdgård del 2

För att förra inlägget inte skulle bli för långt så delade jag upp vinterträdgården i två inlägg.
Igår fick ni se från bakgården, idag är det framsidan och terassen. Finns flera sidor, men ville inte plumsa i snön med lågskor när jag fotograferade...

Vi har fått grusa på gården för att inte slinta omkull när vi rör oss ute. Nu är det halt!!
Inte lika roligt med grus på asfalten när våren kommer, men det är nödvändigt.


Kommer lite höst/sommar bilder här mellan så att ni ser hur det ser ut under snön...




Är så glad att vi hann göra ny trappa upp till huset innan vintern.
den gamla var smal, hade för smala steg och det kändes som fjädring under när man gick på dem, eftersom stommen hade ruttnat sönder. Med den nya bredare trappan kan vi gå säkert upp och ner, dessutom fick jag någonstans att ställa lite krukor och grejer också...

Tror inte jag insett innan hur BLÅTT vårat hus var.
Inte förrän man ser på före-efter bilderna!



Under snömassorna gömmer sig min entrérabatt...



Och på terassen står en hel del krukor kvar...
Den gråa mosskransen av renlav ser fortfarande likadan ut som då den var nybunden.




Alunrot är en tacksam perenn!
Självklart hänger bladen en aning eftersom de haft snö på sig vid flera tillfällen, men annars har den fina blad som hållit både färg och form.
Att ha dem kvar i krukorna/konservburkarna över vintern kan vara riskabelt, ifall man är rädd om dem. Med våra varierande vintrar så kan man inte räkna med att de ska överleva, men om de gör det så är det en bonus. Jag vill ändå ha dem kvar som dekoration istället för att gräva ner dem i rabatten.



Nästa gång ska ni få se mer från vår vinterträdgård...
Men inte bara en snötäckt trädgård med throwback-bilder till grönskan.
Nej...
Då ska jag avslöja ett projekt vi inledde igår...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen